Iseenesest on tegu terve teadusega, kuidas Google'is oma veebilehe sisu SEO optimeerides ettepoole saada, kuid Google pole ka ise saladust teinud mõnedest lihtsatest reeglitest, millega on alati lootust paremale kohale saada. Või vähemalt õige märksõnaga pildile jõuda.
Siin on mõned soovitused, kuidas lehekülge, mille märksõnaks on näiteks "Tähtis Sõna", ettepoole upitada. Muidugi ei garanteeri need soovitused midagi, aga põhjendamatult rivi lõppu kukkumist pole ka vaja karta. Lisaks peab mainima, et Google muudab pidevalt reegleid ja viimase aja trendid on lisaks sisule ka mõned tehnilised kasuks tulevad eelised: näiteks mobiilile sobiva veebivaate olemasolu ja krüpteeritud ühendus ehk HTTPS.
1. SEO pealkiri: piisavalt pikk ja märksõna kohe alguses
Otsitulemuste jaoks on ideaalne, kui lehekülje pealkiri oleks 35 ja 65 tähemärgi vahel. Põhiline märksõna, millega lehekülg peaks otsingus välja tulema, peaks pealkirja sees olema. Ja veel parem, kui Tähtis Sõna on kohe pealkirja alguses.
2. Veebiaadressis võiks samuti Tähtis Sõna sees olla
Tavaliselt kipub artikli veebiaadress olema kujul www.minufirmanimi.ee/1234 ehk mingi järjekorranumber, kuid Google hindab ka aadressis olevat märksõna, mis läheb plusspunktina edetabeli koostamises kirja. Selle edetabeli, mille järgi otsitulemustes lehekülgi reastatakse.
Seega, kui sisuhaldusplatvorm lubab (ja tavaliselt lubab, tehes pealkirjast veebiaadressi), siis võiks veebilehe aadress olla näiteks kujul www.minufirmanimi.ee/tahtis-sona-teeb-seda (kui märksõnaks on "Tähtis Sõna"). Kõige parem on ühte lehekülge optimeerida ühe märksõnaga. Kuidas aga seda sõna valida, on juba omaette teadus ja ka väga oluline.
3. Esimeses tekstilõigus peab olema Tähtis Sõna esindatud
Selleks, et oluline märksõna veel kaalu juurde saaks, peaks see olema juba veebi tekstiosa kõige esimeses lõigus. Kordamine on tarkuse (ja eduka otsingu) ema. Kui lehe kirjeldust (HTML-is lehe alguses olevat META tagi) pole, siis otsingutulemustesse võetaksegi see kõige esimene lõik, mis on otsijale Google´is kohe näha.
4. Korrata on oluline, kuid üle pingutada ei maksa
Ehkki põhiline märksõna peab leiduma kodulehel piisavalt tihti ja rohkem kui üks-kaks korda, ei maksa üle pingutada. Märksõna esinemise tihedus üle 2,5 protsendi mõjub juba halvasti ja koduleht saab miinuspunkte märksõnaga spämmimise eest. Alla 2,5 protsendi aga on igati hea ja loovalt tasub hoida seda suhet õigena. 2,5 protsenti tähendab 5-6 Tähtsat Sõna iga 300 sõna kohta.
5. Juttu peab jätkuma kauemaks
Liiga lühikesed artiklid pole Google´i jaoks nii tähtsad, kui pikem jutt. Selleks, et mõjuda otsingumootori jaoks arvestatavana, peab kirjutama vähemalt 300 sõna kasulikku ja soravat teksti koos märksõnade, linkide ja lühilausetega.
6. META väljadel peab asuma õige sisu
Iga lehekülg algab enne sisu nö päisega, kus on ka lehte kirjeldavate märksõnade ja lühikirjelduste väljad ehk META väljad. Veebiplatvormid pakuvad tavaliselt võimalust kas need väljad käsitsi täita või automaatselt.
Muidugi peab META kirjelduses (description) olema sees Tähtis Sõna. Ühest korrast piisab. META väli ei tohi olla liiga lühike (alla 135 tähemärgi) ega liiga pikk (üle 160 tähemärgi). Tavaliselt saab hakkama ühe-kahe lausega, et õigetesse piiridesse jääda. See kirjeldus ilmub ka Google´i otsitulemustesse ja on otsingus kõige esimesena nähtav. Seega peavad need paar lauset olema piisavalt ülevaatlikud ja meelitavad, et keegi lingil klõpsama hakkaks.
7. Tähtis Sõna alapealkirjas
Lisaboonuse, ehkki mitte olulise, annab märksõna mainimine mõnes alapealkirjas. Eks see on ka lugejale oluline, et tähelepanu ikka silmatorkavalt põhiteemal püsiks. Lehel võiks olla üks H1 tagiga ehk kõige tähtsam pealkiri, väiksema taseme alapealkirjad (kes HTML-i tunneb, siis need on H2, H3, H4 jne) võivad olla juba hulgakesi.
8. Pildi juurde saab märksõna poetada
Pildi juures olevas alternatiivtekstis Tähtsa Sõna esinemine annab samuti pisut juurde otsingus paremale kohale jõudmiseks. Lisaks aitab see ka pildiotsingus nö pildile pääseda. Oluline on, et Google leiaks veebilehelt vähemalt ühe pildi koos kirjeldusega.
9. Optimeerimiseks on vaja linke, aga märksõnaga pigem mitte
Positiivselt hinnatakse linke teistesse veebidesse (ja teistest veebidest oma lehele), kuid olulise märksõna linkimist mujale ei peeta nii heaks, see viib kodulehelt minema. Seega linke võiks olla, aga Tähtsa Sõnaga pigem mitte.
10. Tekst peab olema lihtne ja arusaadav
Meile, eestikeelsete (aga ka vene, soome jt keelsetele) lehekülgede tegijaile on see kõige raskem tingimus, mida täita. Kui kõik eelnevad üheksa punkti võime pingutades joonde ajada, siis Google eesti keelest niikuinii aru ei saa ja rahvusvahelises konkurentsis saavad meie kodumaised lehed olema tagapool.
Iseenesest pole see veel väga traagiline, sest kui me tahame meelitada eestikeelseid lugejaid, siis need kaevavad end muukeelsetest lehtedest läbi ja valivad ikka meid, eriti veel siis, kui eestikeelsete märksõnadega ju mingeid võõrkeelseid veebilehti otsingutulemustes välja ei tulegi.
Sellest kõigest hoolimata peaks tekst olema sorav, mitte liiga pikkade lausetega, märksõna sisaldav ja arusaadav ka erialakeelt mittevaldavale inimesele. Nii loevad lugejad ka edasi, mitte ei lahku esimeste sekunditega. Ja Google´i hoomamatu algoritm võib lühikesi, kuid võõrkeelseid lauseid ka paremini arvesse võtta.
Selleks, et oma koduleht veelgi otsimootorisõbralikuks teha, installi Wordpressile, Drupalile või mõnele muule sisuhaldusele vastav moodul. Neid leiab märksõnadega SEO ja META tags. Vastavad moodulid annavad soovitusi, mida peaks sisuga ette võtma, et see otsingus paremaid tulemusi annaks.