Muidugi tahame me kõik, et veebileht oleks internetiotsingus õigete märksõnadega esimeste seas. Kõigile aga tipus ruumi ei jätku. Kuidas suurendada võimalusi siiski ettepoole saada, selle kohta jagab nippe Alisa Stoten veebipoodide arendusettevõttest veebipoed.ee.
Mis see SEO üldse on?
SEO ehk otsingumootorite optimeerimine (search engine optimization) on lühidalt protsess, mille abil saab teha oma e-poe paremini nähtavaks erinevates otsingumootorites, nagu näiteks Google. See eeldab vastava sisu ja ülesehituse pakkumist oma kodulehel, mis nii-öelda "meeldiks" otsingurobotitele ja mille põhjal algoritmid arvavad, et just see lehekülg võiks olla otsijatele kõige kasulikum.
Milline on SEO tähtsus e-poe edukusele?
SEO on e-poodide jaoks päris võimas tööriist. Mida paremini läbimõeldult on SEO seadistatud, seda kõrgemal on e-poe positsioon otsingutulemustes.
Optimeeritud SEO suurendab orgaanilist e-poe külastatavust ja ühtlasi potentsiaalsete klientide arvu. Milline kaupmees seda ei sooviks?
Õige sihtgrupini tuleb jõuda õigete märksõnade abil
Mida siis selleks kõigepealt teha? Soovitan esimese asjana teha märksõnauuringu.
Kaupmees peab selle käigus vastama kõige olulisemale küsimusele: milliseid sõnu otsingusse sisestades võiks otsija jõuda just minu e-poodi? Nii saab kaupmees kindlaks teha, et otsijale kuvatakse seda tulemust, mis talle päriselt huvi pakub.
Kuhu need märksõnad sisestada?
Need märksõnad võiksid olla e-poe meta-andmetes. Meta-andmed on näiteks pealkirjad ja kirjeldused, mis ilmuvad ka otsingutulemustes.
Kui e-pood müüb tooteid lemmikloomade jaoks ning näiteks üheks tootekategooriaks on helkurid koertele, siis selle kategoorialehe vastavas meta sisus võiks kirjas olla märksõna "helkurid koertele".
Ka meta kirjelduses peaksid need sõnad kuskil olemas olema, soovitavalt juba esimese 120 tähemärgi sees. Meta tiitliks võib selle näite puhul panna ka “helkurid koertele - koeratooted”. Kui otsija sisestab otsingusse neid sõnu, siis kuvatakse need otsingutulemustes rasvase kirjaga (bold).
Miks on kodulehe kiirus oluline?
Kodulehe allalaadimise aja optimeerimine on osa tehnilisest SEO-st. Allalaadimise kiirus tähendab, kui kiiresti näeb klient e-poodi oma seadmest peale lingile klõpsamist.
Kiire laadimisaeg on oluline nii otsingumootorite jaoks kui ka kasutajakogemusele. Kui e-poe lehtede laadimisaeg on rohkem, kui kaks sekundit, on oht, et kliendid hakkavad sealt kaduma. Eesmärgiks võiks olla hoida allalaadimise aeg lehel mitte suurem kui 500 ms ehk 0,5 sekundit, kuid nii kiire lehe saavutamine ei ole teatud e-poe nõuetega paraku võimalik.
E-poodides on kõige sagedasemad laadimisaja probleemid seotud sellega, et avaleht koormatakse üle. Kõige kiiremini laetakse alla staatilist lehte, kuid sisu, mida enamasti tahetakse e-poe avalehele, pole alati staatiline ehk liikumatu.
Esilehtedele pannakse näiteks bännereid optimeerimata piltidega ning mitmeid toodete slaidereid, mis on enamasti samuti optimeerimata suurusega piltidega.
Lahenduseks on esilehel oleva infohulga vähendamine. Näiteks on hea otsus panna üles vaid üks toodete slaider ja muidugi optimeerida kõik pildid, vähendades nende mahtu.
Kui infohulka vähendada ei soovi, on olemas variant teha koostööd arenduspartneriga, kes optimeeriks suurt infohulka avalehel muul viisil, näiteks kasutades lazy loading tehnoloogiat. See tähendab, et veebilehelt laetakse esialgu kiiresti ära vaid need elemendid, mida on hetkel kuvamiseks vaja. Lehte ei laeta kohe lõpuni, sest külastaja pole veel lehe lõppu jõudnud ning võib-olla ei jõuagi, vaid klõpsab enne mõnele tootele, tootekategooriale või hoopis blogilingile.
Samuti on tavaliselt probleemiks ka mõned välised skriptid, näiteks Facebook Messenger, Hotjar jm sarnased välised tööriistad. Nende skriptide kiirus oleneb juba teistest serveritest ja kodulehe omanikul on raske seda mõjutada. On esinenud isegi olukordi, kus e-pood laeb end kasutaja brauserisse pool minutit, sest välise osapoole server on kättesaamatu. Ei tasu selle pärast veel ehmuda, sest enamasti on tegu ajutise probleemiga, aga tuleb siiski selleks valmis olla.
Kuidas saaks pilte paremini optimeerida?
Suuresti oleneb see sellest, mis platvormil on e-pood. Paljudel platvormidel on mõned optimeerimise võimalused juba automaatselt olemas.
Optimeerimisel pole alati tegemist pildi mõõtude vähendamisega, vaid sellega, kui palju infot pilt endaga kaasas kannab.
Pildifail saab olla näiteks 300 kB või hoopis 3 MB suurune, kuid silmaga vaadates üsna ühesuguse kvaliteediga mõlemal juhul. Üldiselt ei tasuks ületada 200 kB piiri. Vastasel juhul pidurdatakse pildi laadimisega e-poe muude osade kuvamist.
Enamasti on piltide faililaiendid kas .jpg või .png. Veebi jaoks on aga olemas uuem formaat .webp, mis on mõeldud spetsiaalselt selleks, et kuvada suuremat pilti, aga hoida selle pildifaili maht minimaalsena.
Pildifaili väiksemaks konverteerimist ilma märgatava kvaliteedikaota saab käsitsi proovida näiteks sellel veebilehel: https://squoosh.app/.
See rebase pilt oli alguses failisuurusega 1 MB. Peale pildi konverteerimist WebP formaati on faili andmemaht läinud 82% väiksemaks ja on nüüd 182 kB. Konverteerimise tõttu pildi kvaliteet küll pisut langeb, aga mitte silmnähtavalt.
Pildi kvaliteedi muutust saab vaadata slaideri abil, mis näitab pilti enne ja pärast konverteerimist. Fotot on nüüd võimalik salvestada .webp laiendiga ning see on optimeeritud veebis kasutamiseks.
Kuidas optimeerida e-pood nutiseadmete jaoks?
Selleks, et otsingumootorid tõstaksid e-poe tulemustes kõrgemale, tasub e-pood optimeerida mobiilisõbralikuks.
Nutiseadmetest toodete otsimine ja ostmine on muutunud järjest populaarsemaks, kuna nutiseadmed on meiega alati kaasas ning võrk on saadaval pea kõikjal. Otsingumootorid eelistavadki nüüd mobiilisõbralikke lehti, seega veendu kindlasti, et e-poodi on ka nutiseadmest mugav kasutada. Kõik e-poe nupud, mis on nähtavad arvutiekraanil, peaksid olema samuti nähtavad telefonist ja tahvelarvutist. Nii on e-poe funktsionaalsus sama kõigil seadmetel.
Sise- ja välislinkide lisamine aitab SEO-le kaasa
Nii sisemine kui ka välimine linkimine on väga olulised, et otsingumootorid saaksid aru e-poe struktuurist ja kvaliteedist.
Sisemine linkimine aitab otsingumootoril mõista e-poe struktuuri ja olulisemaid alamlehti. Sisemine linkimine on näiteks menüü koos kategooriate ja nende alamkategooriatega. Samuti on sisemine linkimine näiteks ühes blogipostituses mõne teise enda sarnase blogipostituse linkimine.
Väline linkimine aitab luua usaldustunnet. Teiste tuntud ja kvaliteetsete lehtedega linkide vahetamine annab otsingumootorile teada, et tegemist on usaldusväärse e-poega ja see tõstab veebilehe otsingutulemustes ettepoole.
Kvaliteetne sisu on tähtis nii inimestele kui otsingurobotitele
SEO ja sisu käivad käsikäes. Oma e-poe jaoks tuleb luua kvaliteetseid tootekirjeldusi ja panna juurde atraktiivseid tootepilte, mis vastavad külastajate ootustele ja pakuvad väärtust. Tootekirjeldustesse võiks lisada olulised märksõnad, mis sai leitud optimeerimise alguses.
E-poele võib luua ka oma blogi. See annab võimaluse ehitada oma reputatsiooni ja suurendada autoriteeti. Kui firma müüb köögikombaine ja teisi köögiseadmeid, saab kirjutada blogipostitusi, kuidas nende seadmete abiga saaks köögis kiiremini söögid valmis tehtud. Saab kirjutada ka sellest, kuidas hoolitseda nende seadmete eest, et neid saaks võimalikult kaua kasutada.
Blogipostituse tekstis saab kasutada neidsamu olulisi märksõnu, mis haakuvad e-poes müüdavate toodetega. Nii saab nähtavust otsingutulemustes suurendada ja näidata, et firma mitte ainult ei müü tooteid, vaid pakub inimestele ka asjakohast väärtuslikku infot selle kohta, kuidas need tooted elu lihtsamaks teevad.
SEO on oluline osa e-poe edukuse saavutamisel. Läbimõeldud SEO strateegia aitab jõuda õige sihtgrupini, suurendada e-poe külastatavust ning seeläbi ka potentsiaalsete klientide arvu. Olulised sammud SEO optimeerimisel e-poe jaoks on märksõnauuringu tegemine, meta-andmete täiendamine, laadimisaja optimeerimine, e-poe nutiseadmetele kohandamine, sisemiste ja väliste linkide lisamine ning kvaliteetse sisu loomine. Blogi on samuti võimas tööriist, mis aitab tõsta e-poe nähtavust ja loob kliendi silmis usaldust.