Modell, biohäkker ja ettevõtte Not Your Average asutaja Kevad Belle Saarepera jätkab Äristarteri saates oma kogemuste jagamist alles alustavatele ettevõtjatele või neile, kes otsivad inspiratsiooni uuele tasemele jõudmiseks. Teda küsitleb Katrin Hindrikus-Karu United Dream Studiost.
Noore ettevõtja jaoks tuleb põhiline müük läbi kodulehe ja see oli üks esimene asi, mis sai ka tehtud. Kevade jaoks on disain üks tema kirgedest ja sellega alustas ta veebiplatvormi Wixi lehel.
“Alguses laadis ja laadis see veeb kümme sekundit ning oli kõige koledam koduleht, mis kunagi tehtud,” meenutab ta oma esimest kogemust või õigemini kogenematust. Midagi oli aga internetis olemas, sealt sai osta, kui klient soovis ning see oli esialgu põhiline.
Nüüd on kolme aasta jooksul juba neljas veeb valminud ning viimane on loodud kasutades e-poe platvormi Shopify.
Kui esimesele kodulehele oli veel piinlik peale vaadata, siis nüüd saab Kevad juba teisigi aidata ja neile kodulehti ilma häbenemata disainida. See tegevus talle meeldib. Viimane oma kodulehe veebidisain on juba enda tehtud üsna algusest lõpuni.
“See on väga lihtne,” julgustab Kevad, et kodulehega saab igaüks vähemalt lihtsamal kujul hakkama, kui käsile võtab.
Eestis uudne kuutasuga kohv võidab populaarsust
Nüüd on aga tema kohvipoe eesmärgiks leida püsikliente, kes saavad iga nädal püsitellimusega oma kohvisaadetise ja maksavad selle eest püsitasu.
Kõik sai alguse elust enesest, kuna Kevadel oli probleem, et kui kohv saab otsa, siis tuleb minna röstikotta ja loota, et seda temale vajalikku sorti on parasjagu saada.
“Alguses olime skeptilised, et kas Eesti inimesed võtavad sellise lahenduse vastu, et nüüd jäädki igavesti maksma oma kohvi eest,” räägib kohvipoe asutaja oma esialgsetest kartustest. “Praegu saab aga valida, mitu kohvi soovid, ja kui ei tarbi ära, saab muidugi käigupealt kogust muuta ja ka midagi muud proovida. Kliendil on vabadus iga hetk tühistada ja muuta oma püsitellimust.”
Kevad ootab huviga, kuidas see uus kontseptsioon Eestis tööle hakkab. Praegu paistab, et huvi on juba tekkinud, sest iga kolmas on püsiklient.
Kuidas eestlased aga supertoiduga kohvisse suhtuvad, mis on kordades kallim suvalisest toidupoe odavast kohvist? Siin aitab vaid teadlikkuse tõstmine.Kevade isiklik väljakutse ongi Eesti inimeste teadlikkuse tõstmine, et ostjad teaksid, mis on supertoit ja miks peaks neil just sellist kohvi vaja olema.
Sellega oligi alguses väga keeruline, keegi ei saanud aru, miks seda uut kraami vaja on. Siiamaani on teadlikkuse tõstmine suurim väljakutse.
Kevad teab näiteks, et kui võrrelda tavalise poekohviga, on vahe selgelt tunda ja raske on tagasi pöörduda, kui paremat oled saanud.
“Odavates kohvides võibki näiteks hallitus tekitada värinaid ja peavalusid,” toob ta näite.
Raske on poekohvi peale tagasi minna
Kui keegi ühe supertoiduga kohvi juba võtab, siis väga keeruline on minna tagasi vana tavalise poekohvi peale. Kuid turundus on samuti oluline, rõhutab kevad, sest sellest peab teada saama. Veelgi olulisem on hea toode – teist ostu ei tehta, kui toode ise päriselt väga hea pole.
Poes on Not Your Average kohv hinnaga 29,95 eurot pakk. See on tõesti kallis, aga püsiteenusega saab mitukümmend protsenti kokku hoida, soovitab Kevad. Kui esialgu nad mentorite nõuannete järgi otsisid vanemat klientuuri, kuna neil on rohkem on raha, siis hiljem selgus, et tegelikult on tegemist valikute küsimusega ja raha pole erinevates vanustes inimeste jaoks enam nii suur probleem. Pigem saab takistuseks vähene teadlikkus, et miks mul seda paremat kohvi vaja on.
Tiim otsustab kõik
Ettevõte on sama tugev kui tiim ja selle asutaja, seega peab end ka pidevalt edasi arendama. Tiimijuhtimises on Kevade sõnul vaja palju uusi oskusi. Sealt tulebki kohe küsimus, kas oled päriselt nõus selle ettevõttega töötama ja nende inimestega pidevalt koos olema?
Tiimis on Not Your Average´is hetkel kolm inimest. Kaisa, kes on Kevade sõnul ülitubli sotsiaalmeedia tegija ning ettevõtte juhi arvates väga hea leid.
Emilie teeb samuti turundust, on rahvusvahelise firma Bolt kogemusega ning harjunud suure tiimiga tegutsema. Ta on numbrite inimene, ratsionaalne ja tasakaalustab hästi muud meeskonda. Emilie tegutseb turundusjuhina ja see ongi praegu ettevõtte põhifookuseks.
“Väljast oleme võtnud meiliturundust, B2B müüki, digiturundust ja veel väiksemaid tööotsi,” räägib Kevad, “kõike ei pea ise tegema.”
Maailmas pole palju sarnaseid tooteid
Alguses polnud selliseid tooteid maailmas peaaegu üldse. Oli mingi seentega kohv, aga kordusostu Kevad küll ei tahtnud teha. Supertoiduga kohve hakkab aga nüüd vaikselt juurde tulema ka teistelt ettevõtetelt, seega aina rohkem peab selles valdkonnas oma toodet ise arendama ja kogukonda hoidma. Selle hulka käib ka Instagrami ja muu sotsiaalmeedia sisu pidev loomine.
Not Your Average´i arendamisel on tegijatel plaanis lisaks kohvijoomisele hakata arendama ka teisi väikseid harjumusi, millega inimene saaks end arendada ja tervist hoida. Lisaks kohvile on silmapiiril vesi ja muud toidud, Kevade unistuseks ongi harjumuste optimeerimine ja uuele tasemele viimine, et sellest endale kasu oleks. Paari aasta pärast tahaks ta kogukonnale pakkuda kõiki tervisetooteid ühest kohast, et ei peaks erinevatest poodidest otsima.
Kolm nõuannet alustavale ettevõtjale
Traditsiooniliselt annab saatekülaline ka oma kolm soovitust alustavale ettevõtjale. Siin on Kevad Belle Saarepera soovitused.
Esiteks suhtle võimalikult palju oma ala ekspertidega, tee kasvõi neile lõuna välja, räägi ja vaheta kogemusi. Eestis on see üsna lihtne. Nii saab vältida tehtud vigu ning ka enda tutvusringkonda palju väärtuslikke inimesi.
Teiseks hakka lihtsalt kuskilt pihta, ei pea ootama üliviimistletud toodet, tuleb proovida välja tulla oma algse minimaalse tootega. Hakka lihtsalt kuskilt pihta, soovitab Kevad.
Kolmandaks arvesta tagasisidet, proovi seda võimalikult palju saada, esimese halva tagasiside peale ei tasu aga kohe kõike olemasolevat muutma tormata. Kohanemine on oluline.