7 min lugemine

Mis on backlink ehk tagasilink ja kuidas see kodulehe otsingutulemusi mõjutab?

Kristjan Rudanovski
26. juuli 2019

Kui koduleht sai valmis, lehe sisu on optimeeritud, aga tulemused jätavad ikkagi soovida, on midagi ikka veel puudu. Mis siis tegemata jäi? Ilmselt on aeg tutvust teha sellise mõistega nagu backlink ehk tagasilink, mille seletab lahti RK Media OÜ asutaja Kristjan Rudanovski.

Paljudele SEO-ga (otsingumootori optimeerimisega) alustavatele inimestele võib backlink mõistena segadust tekitada. Mis see täpsemalt on, milleks seda vaja ning kuidas aitab backlink päästa kehva tulemust, kui justnagu kõik vajalik on SEO jaoks tehtud? Selle artikli eesmärk ongi aidata kõigil mõista backlink´ide mõju ning tähtsust ühe kodulehe otsingutulemuste nähtavuse eduloos.

Mis on backlink ja miks see otsingutulemuste tõstmiseks vajalik on?

Backlink tekib siis, kui üks veebileht viitab teisele.

Backlink´id on olnud Google´i otsingutulemuste järjestamise põhikomponendiks selle algoritmi loomise ajast alates. Vaatamata kõigile algoritmi uuendustele on backlink jätkuvalt olulisel kohal otsingutulemuste järjekorra määramisel.

Piltlikult öeldes on backlink´id otsingumootorite jaoks nagu ühe sõbra soovitus teisele - kui üks leht viitab teisele, siis järelikult on viidataval lehel väärtuslikku informatsiooni. Mida rohkem soovitusi ühel veebilehel on, seda tähelepanuväärsemaks otsingumootorid seda lehte peavad ning selle tagajärjena tõusevad ka veebi positsioonid otsingutulemustes.

Backlink´ide abil oma kodulehe leitavuse parandamisel on kolm otsest mõju:

  1. Tõuseb positsioon otsingutulemustes.
  2. Kiireneb uute lehtede indekseerimise aeg otsingumootorites.
  3. Kasvab külastajate arv läbi viitavate kodulehtede liikluse.

Teeme selgeks olulised mõisted

Selleks, et paremini mõista backlink´idega seonduvat, vaatame korra üle olulised mõisted:

  • Do-Follow link: kõik viited, millele on lehe omaniku poolt määratud do-follow käsk, kannavad edasi “soovituse” mõju.
  • No-Follow link: viited, millele on määratud no-follow käsk, ei anna suunatud lehele “soovituse” tugevust. Seda käsku kasutatakse enamasti siis, kui luukse viide tundmatule veebilehele - nendel viidetel ei ole otsingutulemuste tõstmises suurt väärtust.
  • Internal link: internal ehk kodulehe sisesed lingid on lingisuunamised samal domeenil olevatele lehtedele (enamasti ühe kodulehe sisestele lehtedele). Lehesisesed lingid aitavad erinevate lehtede autoriteeti võrdsemalt jagada. Näiteks kui suurem osa backlink´e on tulnud esilehele, siis nendest viidetest saavad kasu ka need lehed, millele esileht suunab (näiteks menüüs olevad “teenused”, “kontakt” jne).
  • Ankurtekst: tekst, mille küljes on lingiviide. Viide võib olla kas lihtsalt lingi kujul või kaetud tekstiga – kui kattetekstiks on soovitud märksõna, aitab see viidatavat lehte veelgi paremini esile tõsta. Oluline on aga teada, et kattetekstidega manipuleerimine pole soovitatav, sest kui märksõnaga katet liiga sagedasti esineb, on risk Google´i algoritmi poolt halba nimekirja sattuda.
  • Viitavate domeenide hulk: kui üks veebileht viitab teisele 10 korda, tekib ainult üks viitav domeen. Sellest ei ole suurt kasu, kui ainult üks leht viitab kümme korda – loeb ka viitavate erinevate domeenide hulk.

Enne backlink´ide tekitamist on oluline veenduda, et loodavad lingid on kvaliteetsed ning toovad kasu. Madala kvaliteediga (tihtipeale ostetud) linkide ehitamisel tekib risk Google´i algoritmi nn penalti ehk karistuse saamiseks, mis võib hävitada kogu kodulehe otsingutulemuste optimeerimise saavutused.

Kuidas tuvastada viletsaid backlink´e?

Kuna kõik viitamised pole ühtviisi kasulikud, tasub teada, mille järgi ehitatud linkide efektiivsust hinnata.

Viletsad lingiviited on

  1. skaleeritavad - neid annab automatiseerida;
  2. äratuntavate ebaloomulike mustritega;
  3. kontrollitava ankurtekstiga.

Kuna viletsad viited on kergesti automatiseeritavad, võib näha internetis müügil tuhandeid backlink´e soodsa hinna eest.

Automatiseerituse tõttu on viletsatel linkidel ka Google´i algoritmi jaoks läbinähtavad mustrid, mistõttu on kõrge risk veebileht penalti ehk karistuse alla saada.

Kontrollitav ankurtekst on samuti üks faktor, mida tasub silmas pidada – kui sul on võimalik ise ankurteksti valida, siis tasub kindlasti olla tähelepanelik, et ühe märksõnaga mitte üle pingutada.

Google´i eesmärk on otsingumootori tulemused võimalikult loomulikuks kujundada. See tähendab, et kui ettevõte on kaua tegutsenud ja turundusega tegelenud, siis võiksid tekkida lingiviited ka loomulikul kujul ilma SEO-le rõhku panemata.

Põhimõtteliselt on kõik spämmiloomulised tegemised nii lehesisese kui ka lehevälise SEO puhul pikas perspektiivis ohtlikud. Backlink´ide loomulikkust saab tuvastada, kui mõelda sellele, kuidas üks edukas ettevõte ilma SEO-ga tegelemiseta Internetis välja paistaks.

Kvaliteetsete lingiviidete 4 tähtsat omadust

Toome ära neli omadust, mille järgi lingiviidet võib pidada kvaliteetseks.

  1. Usaldusväärne, kõrge autoriteediga veebileht

Kelle soovitus on rohkem väärt – kas pikaaegselt tegutsenud usaldusväärse ettevõtte või juhusliku mööduja oma?

Google´i otsingumootori silmis toimivad backlink´id sarnase loogika järgi.

Mitmed SEO tarkvaraga tegelevad ettevõtted (Ahrefs, Moz, Majestic, SEMrush jt) on loonud domeeni ja sellel olevate veebilehtede autoriteetsuse hindamiseks algoritme, mis panevad igale leheküljele punktiskoori. Mida kõrgem punktisumma, seda väärtuslikum on veebileht ja sellelt välja minevad lingid.

Sel pildil on välja toodud näiteks Neti.ee autoriteedi ja esilehe skoor Ahrefsi hinnangul.

  1. Viitav koduleht on teemakohane

Google hindab backlink´e, mis on seotud viidatava veebilehe temaatikaga. Näiteks kui tegu on spordiga seotud lehega, siis Google väärtustab kõrgemini viiteid teistelt spordiga seotud veebilehtedelt.

Kvaliteetsete linkide ehitamine nõuab planeerimist ja teiste ettevõtetega suhtlemist ning seetõttu peetakse kõrgetasemelist SEO-d turundustegevuseks.

  1. Link on do-follow

Nagu eelnevalt mõistetes kirjeldatud sai, ei kanna no-follow lingid autoriteeti edasi ning seetõttu ei ole nendest suurt kasu.

No-follow lingid kipuvad olema erinevates registrites, reklaamides, profiililinkides jne.

  1. Link tuleb veebilehelt, mis ei ole eelnevalt kodulehele viidanud

Samalt domeenilt tulevad backlink´id kaotavad oma tugevuse peale esimest viidet. Seetõttu on soovituslik backlink´e ehitada erinevatele veebilehtedele.

Kuidas alustada backlink´ide ehitamist?

Esmalt tuleks uurida, millised veebilehed praegusel hetkel sinu lehele viitavad.

Backlink´ide kontrollimiseks ja uurimiseks on veebis mitmeid tööriistu, kuid meie lemmikuks on saanud Ahrefs. See on tasuline töövahend, aga nad on loonud backlink´ide uurimiseks ka tasuta tööriista: https://ahrefs.com/backlink-checker. Klõpsa ja uuri, millised veebilehed sinu kodulehele viitavad.

Järgmisena tasub uurida, millised domeenid viitavad konkurentide lehtedele ning kas nende seas on võimalusi ka oma kodulehele backlink´ide saamiseks.

Esmasteks linkideks sobivad viited neti.ee-st jt sarnastelt lehtedelt, kuid pikas perspektiivis ei too need väljapaistvaid tulemusi, kuna tegu on üldkasutatud väljunditega. Sellele vaatamata tasub ka need backlink´id kirja saada.

Backlink´ide ehitamise võimalused

Kvaliteetsete viidete ehitamine on ajakulukas, kuid tasuv töö. Backlink´ide ehitamiseks on lugematu arv võimalusi, millest mõned on näiteks

  • külalispostituse kirjutamine (nagu ka antud postitus);
  • kliendi / partneri lehel mainimine;
  • meediakanalites või blogides mainimine;
  • autoriteetse ning informatiivse lehe loomine, millele inimestel põhjust viidata on (kui palju on viidatud Wikipediale?).

Väärtuslike backlink´ide ehitamine nõuab seega head turundust ja sisuloomet.

Kokkuvõtteks: kodulehte optimeerides ära unusta teha ka leheväliseid tegevusi!

Backlink´e ehitades väldi kindlasti välismaalt linkide ostmist – nende loomist ja päritolu on raske tuvastada ning halvast lingist vabanemine võib osutuda arvatust tüütumaks.

Küsimuste tekkimisel võta meiega ühendust!

Kristjan Rudanovski

RK Media OÜ on personaalset turundus ja turundusjuhtimise teenuseid pakkuv ettevõte.\r\n\r\nKeskendume kolmele tegevusvaldkonnale – Üldturundus, Digiturundus ja spetsiifilise fookusena kinnisvaraturundus. Turundusteenuse pakkumisel lähtume süsteemsest protsessist „küsi ja vasta“. See on protsess, mis viib tulemuseni. Nii käsitleme ka kinnisvaraturundusse projekte – olgu tegemist kinnisvara uusarenduse turundustegevuse planeerimisega, kinnisvarafirma brändi ja kuvandi välja töötamisega või uue kodulehe ehitamisega.

Kasutajad kes lugesid seda artiklit lugesid ka neid

Mis on domeen ja mida vaja sellest teada enne kodulehe tegemist?
Millega veel jälgida oma veebi külastajaid lisaks Google Analytics´ile?
Kliendi lugu: Meemeistrite e-pood sai üleöö iluasjast oluliseks müügikohaks
Kuidas teha kiirelt ja soodsalt e-pood?
Mis on backlink ehk tagasilink ja kuidas see mõjutab sinu veebilehe kohta Google´i otsingus?
Veebimajutus on Facebookis. Sina oled kah.
Saame sõpradeks? Meil on Sulle palju rääkida, küllap Sul meilegi. Teeme ära?
fox-head fox-head
Ka veebis tuleb targalt tegutseda. Eriti veebis!
Veebimajutuse 25 000 klienti rääkisid ja meie kuulasime - oleme teie vajaduste ning tagasiside põhjal loonud blogi, milleta ei saa hakkama ükski edukas e-ärimees. Eesti tippkirjutajad toovad Sinuni värskeimad nipid, uudised ja nõuanded. Ükski trend ei jää saladuseks ning väljakutse ületamatuks!
Klienditeenindus
Lisasime diili sinu ostukorvi, said ikka mega hea diili!

Vali paketi periood

1 kuu põhine arveldus

Kuus 9.90

Kokku 9.90

3 kuu põhine arveldus

Kuus 9.90

Kokku 29.70

6 kuu põhine arveldus

Kuus 9.90

Kokku 59.41

1 aasta põhine arveldus

Säästad 20% ehk -19.80

Kuus 8.25

Kokku 99.02

1 aasta
0.00
2 aastat
0.00
3 aastat
0.00
4 aastat
0.00
5 aastat
0.00
6 aastat
0.00
7 aastat
0.00
8 aastat
0.00
9 aastat
0.00
10 aastat
0.00