Võib ilma seapõrna pealt ennustamata öelda, et 2020. aasta saab olema veel suurem digiturunduse automatiseerimise aasta. Kõik, mida saab masinale usaldada, masinale ka usaldatakse. Tehisintellekt küsib sinu eest küsimusi ja suunab reklaame õigete inimesteni. Turundusrakendused optimeerivad ja kohendavad kampaaniaid, leides just selle õige lähenemise.
Üks hea näide, millega turundajad peaksid kohe varsti hakkama oma igapäevatöös arvestama, on näiteks nn chatbotid Facebookis ja mujal. Kui oled proovinud traditsioonilisi reklaame, siis kindlasti oled märganud, et reageerimisi tuleb neile aina vähem. Ka oma postituste boost´imine ehk raha eest võimendamine firma Facebooki lehel pole enam kaugeltki nii tõhus. Kui aga käivitad näiteks Messengeri Chatboti, siis on see uudne ja inimesed võtavadki sinuga ühendust - justnagu e-posti algusaegadel, kus reageeriti igale saadetud kirjale. Seega - uued tuuled juba puhuvad ja esimesed, kes kaasa purjetavad, on juba võitjad.
Nüüd aga lähemalt, millised trendid digiturunduses on spetsialistide poolt välja käidud ja ennustatud.
Tehisintellekt võtab üle
Paljud kõigile kättesaadavad turunduslahendused, mis kasutavad pilveteenuseid, on taustal appi võtnud juba tehisintellekti. Ehkki igas ärivaldkonnas on oma spetsiifika, on masinõpe hakanud välja joonistama üldisi mustreid ja oskab nüüd üsna hästi klientide käitumist ennustada.
Nii on näiteks Massachussettsi tehnoloogiainstituudis lastud tehisintellektil analüüsida Youtobe´i videoid ja nende põhjal suudab masin päris täpselt ette ennustada, kuidas inimesed mingites kindlates olukordades käituvad. Sealt edasi on juba lihtne reklaamiga seda käitumist natuke kaasa suunata.
Stanfordi ülikoolis aga katsetati näiteks kahe kaamera süsteemi, kus AI ehk tehisintellekt õppis liikluspilti ja autojuhi käitumist analüüsides ette ennustama liiklusohtlikke olukordi. Tulevikus võib üheks paljudest autojuhtimis-assistentidest lisaks pidurdamisele ja libisemise ärahoidmisele olla ka see masinõpperobot, mis hoiatab enne õnnetust. Katsed näitasid, et vilunud masin, olles tuhandeid tunde videoid läbi vaadanud, suutis liiklusohtlikke olukordi kuni 3,5 sekundit varem ette ennustada ja sellest piisab, et juht jõuaks pidurile vajutada. See näitab, et meie käitumine hakkam masinatele olema aina rohkem ette ennustatav.
E-poes peab olema sama mõnus kui päris-poes
Paljud šoppamise mittearmastajad kergitaksid siin kindlasti kulmu - mis on mõnusat poodide kammimises ja kaubanduskeskustes hängimises, kui saab kiirelt veebipoest oma asjad ära tellida ja tuuakse veel koju kättegi?
Tegelikult aga käib väga suur osa ostlejatest poes just sellepärast, et seal on mõnus ja saab asju ise järgi proovida.
2020. aastal ja ilmselt ka edasi aina kiiremini arenevas tempos tulevad meie e-poodidesse virtuaalreaalsuse vahendid, mis teevad veebipoes ostlemise samuti mõnusamaks ja annavad ostetavast tootest parema ettekujutuse.
Praegugi näiteks võib ka mõnes Eesti e-poes ostetavat telefoni kolmemõõtmeliselt ekraanil keerutada ja igast nurgast vaadata, tulevikus võime virtuaalprillid pähe panna ning siseneda sellisesse ulmelisse müügisalongi, mida tellistest ja küprokist mitte ükski poodnik päris-elus ei suuda kokku panna. Me saame katsuda, jalutada asjade vahel, küsida nõu, lennata ning vahetada toodete konfiguratsioone paremini, kui tavapoes.
Lisaks ähvardavad droonid ja pakirobotid kõik tellitu kiiresti koju kätte tuua - palju kiiremini, kui ummikutes seiklev valge kaubik.
Lisaks liitreaalsusele on tulemas ka täiendatud reaalsus, kus meid ümbritsevasse keskkonda paigutatakse näiteks mõni ostetav ese, et oleks näha, kui hästi see sinna sobib. Mööblipoodidele on see väga oluline. Mõned juba kasutavadki seda.
Juturobotid - esialgu veel mitte väga tüütud
Chatbotid ehk juturobotid saavad tuleval aastal oma tõelise hoo sisse. Kui seni on nende üle pigem nalja visatud, kuidas juturobotid naiivseid asju küsivad ja tihti aru ei saa, mida klient tahab, siis vahepeal on tehnoloogia palju edasi arenenud ning juba võivad suured telekomifirmad või pangad valdava enamuse kliendisuhtlusest vähemalt algusfaasis masinate hooleks usaldada. Alles siis, kui kliendi mure liiga ebastandardseks läheb, sekkub reaalne firmatöötaja.
Chatbotte saab osta tarkvaraarendajatelt ning oma valdkonna jaoks ümber kohendada. Need on ka iseõppivad - lastes klientide küsimustele vastata, omandavad masinad vilumuse aina täpsemalt inimestega suhtlemiseks.
Kollane on nii 2020
Varemgi on räägitud veebilehtede värvitrendidest. Kuid seekord ennustatakse, et 2020 tuleb kollane aasta nii reklaamides kui veebikujundustes. Kui tahad selgelt eristuda, siis on samuti lihtne - ära tee kollast turundust.
Miks just kollane? Jällegi ennustatakse, et millenniumipõlvkond saab otsustajaks ning neile läheb kollane peale. Neile teevad reklaami ja turundust ka äsja tähtsamatele turundustöökohtadele asunud millennialid ja leiavad ühise keele ehk siis sama värvi.
Roheline on ka oluline
Müüd sa salatit või naftatoodetest tehtud kütust, üks trend on avalikkuse ette minnes ikka ja alati aina olulisem - keskkonnasõbralikkus. Rääkigu poliitikud mida tahavad (või jätku rääkimata), kliimasoojenemine puudutab juba meid kõiki ja oma raha jäetakse pigem nendesse firmadesse, kes üritavad ühel või teisel moel keskkonda säästa. Seega kui sa juba pole, siis proovi järgmisel aastal olla säästlikum, kasuta keskkonnasõbralikumaid tehnoloogiaid, telli vähem kaugelt ja valmista kohapeal ning turunda seda kõike.
Sotsiaalmeedia oli, on ja jääb
Ärid, kellel pole sotsiaalmeedias esindatust, on kas vanakooli firmajuhi poliitika lõksu jäänud või ei oska seal veel midagi teha. Need puudused maksavad kätte. Facebook, Instagram, Youtube ning muidugi ka LinkedIN on aina enam äride mängumaa, kui sõpradega meeleolukate piltide jagamise koht. Seda tajuvad ka sotsiaalmeediakeskkonnad ise, andes aina vähem võimalusi orgaaniliselt potentsiaalsete klientideni levida ja seades sellele teele aina enam tasulisi teenuseid.
Turundaja peab kaasas käima tehnoloogiahiidude pidevate algoritmimuutustega ja paari aasta taguste teadmistega enam sotsiaalmeediakampaaniat üles ei ehita. 2020. aastal otsi endale olulised teadmiste täiendamise kohad, kus end selles valdkonnas toimuvaga jooksvalt kursis hoida.
Video - kas seekord murrab läbi?
Juba aastaid on ennustatud video läbimurret, aga pigem kipub liikuvpilt tulema siiski hiilides, mitte jalaga ust lahti lüües. Võib-olla on just järgnev aasta see, millal video ütleb tõesti rohkem kui 1000 pilti ja turundajad peavad selle meedia oma olulisuse edetabelis ettepoole tõstma. Üle poole inimestest ütles näiteks, et video on mõjutanud nende lõplikku ostuotsust.
Video tegemine on tänapäeval ka üsna lihtne. Youtuberi varustus maksab vähe ja isegi hea telefoniga (koos välise mikrofoniga) saab hakkama. Fantaasiat on ainult vaja.
Hääljuhtimine toob turundajate tähelepanu alla lisaotsingu
Tekstiliste otsimootorite kõrvale tuleb nüüd ka häälkäsklustega otsing, sest aina enam kasutavad inimesed oma igapäevases elus virtuaalseid assistente. Eestis see veel nii levinud pole, kuna ükski neist ei saa eesti keelest aru, aga mujal maailmas on toodete otsimiseks ning tellimiseks olemas Bixby, Alexa ja Siri. Seega peab sinu kampaania ka kõlama hästi ja olema häälotsingus eespool.