E-poe tegemise esimeseks sammuks on platvormi valik. Mõnikord on mõne spetsiifilisema tegevuse jaoks, nagu rõivapood või e-raamatud olemas head valmislahendused, aga kõige olulisem on loomulikult e-poe platvormi juures võimalus seda oma äranägemise järgi kohendada, saada asjatundlikku kasutajatuge ning pakkuda võimalikult mugavaid makse- ja transpordilahendusi.
Siin on seitse asja, mida e-poe platvormi valimisel kindlasti arvestada.
Mida müüd?
Kas müüd digitaalseid või füüsilisi kaupu? Kui palju üks kaubaartikkel sisaldab erinevaid valikuvariante? Need küsimused tuleb kõigepealt vastata ja siis uurida, kui lihtne on e-poes neid kaubaartikleid seadistada ja lisada. Füüsiliste kaupade puhul (näiteks riided või jalanõud) võiks olla igal kaubal võimalus valida suurust ja värvi, kuid selleks ei pea kataloogi tohutut hulka samu mudeleid erineva suurusega sisestama.
Digitaalse kaubaga (näiteks e-raamatud, tarkvara vms) on vajalik ka e-poe tugi failide turvalisele allalaadimisele. Transport pole sel juhul oluline.
Kui palju kaupu on e-poes?
Mitmed e-poe platvormid maksavad vastavalt toodete arvule, palju müüma hakkad. Selleks, et teaks kohe alguses hinnavõrdlust teha, arvuta kokku, kui palju erinevaid tooteid e-poes müügile tuleb.
Kui palju ja kuidas peab maksma?
On olemas tasuta, kuutasulisi ja väljaostetavaid platvorme, nii eraldi teenusena kui ka majutusteenuse lisana (nagu näiteks Voo e-poe platvorm Veebimajutuse Tee-ise-veeb-paketis). Kuumaksuline teenus on väikese e-poe jaoks võimalik, et kõige parem lahendus, sest ei nõua esialgset suurt väljaminekut, on iga kuu kuluna ette ennustatav ja sisaldab kõik vajalikud teenused ning uuendused.
Vaata lähemalt: veebimajutus.ee/lihtne-epood/
Milliseid maksemeetodeid toetab?
Kindlasti on olemas ka palju häid rahvusvahelisi tasuta või väga odavaid e-poe platvorme, kuid enne, kui mõne kasuks otsustad, vaata üle, milliseid maksemeetodeid need toetavad.
Eestis on inimesed harjunud kõige enam maksma pangalinkidega internetipangas. E-pood peab sisaldama võimalust Eesti suuremates pankades maksmiseks. Kui kliendid on ka mujalt maailmast, on kindlasti vajalik krediitkaardimakse (ja Paypali) võimalus.
Kas toetab ka kohalikke transpordivariante?
Kui kaup tuleb kliendile füüsiliselt kohale toimetada, siis lisaks kullerile ja postiteenusele võiks e-poel olla tugi ka Eesti pakiautomaatidele. Pakiautomaadid on saanud kõige levinumaks kaupade kättetoimetamise viisiks Eestis, mida kohalikud ostjad kõige parema meelega valivad. Pakiautomaatide lisamine Eestis, Soomes, Lätis ja Leedus on näiteks platvormil Voog sama lihtne, kui teksti kopeerimine.
Neli erinevat lähenemist: Etsy, Shopify, Shoproller, Voog – millist valida?
Võtame näiteks neli erineva lähenemisega e-poe platvormi – igaühel neist on teatud olukordades oma eelised. Vaata järgi, kas need eelised on just sulle sobivad.
Etsy on nii-öelda online kaubanduskeskus, kus saab püsti panna eraldi oma poe – oma kujundusega, oma sissepääsuga, isegi oma domeeniga. E-poe platvorm on loodud rahvusvahelisel tasemel müüjatele, selle eest tuleb loovutada 5% tehingutasu ja 4% + 0,30€ makse töötlemise tasu. Seega maksta tuleb erinevate asjade eest, kuid rahvusvahelisel turul tegutsedes on lootust, et ostjad märkavad sinu kaupu ka mujal maailmas. Kuna e-poel on miljoneid külastajaid, siis saab niimoodi ilma reklaamita jõuda päris paljude ostjateni.
Seda kaubamaja eelistavad käsitööd, kunsti ja unikaalseid kaupu müüvad ettevõtted, ajutist müüki tegevad firmad ja need, kes ei taha või ei pea vajalikuks oma domeeni ja kodulehte müügi jaoks luua. Sisestada tuleb vaid tooteinfo ja pilt. Eriti oma reegleid teha ei saa, kuid selles lihtsus seisnebki – ise ei pea midagi välja mõtlema. Lihtne alustada ja lihtne ka lõpetada.
Shopify on eraldi e-kommertsi platvorm, mida saab jooksutada oma domeeniga ning seadistada nii, nagu ise tahad. Päris paljusid asju saab ise teha, lisada maksemooduleid ja kohaletoimetamise variante, integreerida erinevate muude lahendustega.
Kuutasu algab 29 dollarist, lisanduvad tehingutasud (2.9% + 30 senti) ja ülekandetasud. Tegemist on suure rahvusvahelise firmaga, millel on nüüd ka hea integratsioon ka Eesti maksekeskusega.
Maksekeskuse ametlikud moodulid pakuvad pangalinke järgmistele e-poodidele: Magento 2.0 (tarneviisid Omniva, DPD, Smartpost), WooCommerce (Omniva, DPD, SmartPOST), OpenCart (Omniva, SmartPOST), Prestashop (Omniva, DPD, SmartPOST).
Shoproller on teinud e-poe valmistamise eriti lihtsaks. Liituda saab kolme klõpsuga, siis valida 700 erineva seast omale sobiv kujundus (12 kujundust on veel tasuta) ja alusta müüki, mille juures Shoproller jääb endiselt abiks nii klientide arvu kasvatamisel kui müügi edendamisel kasvõi kogu Euroopas.
Paketid algavad üheksast eurost kuus, kuid see kõige odavam lahendus võiks sobida pigem mõnele õpilasfirmale. Aga ka need kasvavad suureks ja kui riiulil on rohkem kui 15 toodet, tuleks vaadata S paketi (kuni 250 toodet) või M paketi poole (1000 toodet). Ideaalne keskmise ettevõtte pakett L maksab 99 eurot kuus ning pakub 5000 toodet ja 6 keelt. Tehingutasu e-poe pidajalt ei võeta.
Voog on pilveteenus, mille kasutaja ei pea mõtlema oma e-poe pidevale uuendamisele, sest seda teeb Voog. Samuti on olemas eestikeelne kasutajatugi ja kõik kohalikd enamlevinud tarne- ja makseviisid, mida uuendatakse jooksvalt.
E-poega alustamine on Voo keskkonnas lihtne ja esimesed tooted saab müüki juba mõne minutiga peale põhiseadistuste sättimist.
Makseviisidest on olemas PayPal, krediitkaardimaksed ja online panganduse lingid. Samuti võib makseid teha offline´is ehk arve alusel. Muidugi on Eestis tehtud e-poel olemas ka kõik kohalikud tarneviisid (ning muidugi rahvusvahelised ka). Tarneviise saab hinna järgi jagada tsoonidesse.
Kuni 30 tootega e-poe saab teha Tee-ise-veeb Pluss paketiga, mille kuutasu on kõigest 13.96€ + käibemaks.
(Kui teenus Sulle ei sobi, siis on võimalik lihtsalt loobuda.)