6 min lugemine

Mis on Persona ning miks on see Sulle väärtuslik?

Merle Randlepp
23. sept 2016

Persoonade loomise ning kasutamise kohta annab nõu Veebimajutuse partnerWunder konsultant Merle Randlepp.

Kuidas kirjeldada efektiivselt ja meeldejäävalt oma äri kasutajaid? Kuidas ehitada kasutaja-keskset ja mitte süsteemi-keskset veebiteenust?

Tarkvara analüüsi ja disaini protsessis on lõppkasutaja huvi ja vajadused number üks tähtsusega. Siin on mõned praktilised näpunäited, kuidas kasutajaid kirjeldada Persoonade abil ja miks see tänapäeval nii populaarne ja kasulik on.

Mis on Persona? Miks on see väärtuslik?

Ükski tarkvara analüütik, disainer ega arendaja ei saa üle ega ümber oma käsiloleva infosüsteemi kõige tähtsamast komponendist - kasutajatest. Just lõppkasutajad, nende eesmärgid ja ootused on need, kelle ümber ja kelle jaoks kogu süsteem üldse ehitatakse.

Oletame, et sinu tööks on analüüsida näiteks ühe loodava e-poe kasutajaid. Klassikalises lähenemises kirjeldatakse kasutajagrupid ja nende tegevused ära üpris formaalses stiilis, a la “Kasutajagrupp Ostja koosneb inimestest, kes saavad e-poes tooteid valida ja tellida”. Selline lähenemine on küll igati korrektne, aga ei aita süsteemi loojatel just selle e-poe ostjatest maksimaalselt aru saada - mida nad tegelikult tahavad? Mis neid motiveerib, mis ärritab? Personad on mõeldud just selle info lisamiseks, kasutaja karakterite loomiseks ja meeldejäävaks visualiseerimiseks.

Persona on kasutajagruppi esindav personaliseeritud isik (mitte päris isik), kes on loodud oma kasutajagrupi kõige tüüpilisema universaalse näitena. Personad on karakterid, mis jäävad väga hästi meelde.

Talle antakse nimi, vanus, amet, asukoht ja lisatakse pilt ning iseloomustav lause, pannakse kirja tema motivatsioon, ootused ja lootused, mured ja hirmud ning muidugi ka tegevused.

Meie e-poe puhul võib ostjate Persoonadeks olla näiteks “Koduperenaine Kadi”, “Teismeline Triin”, “Kalkuleeriv Karl” jne.

Persoonade kasutamise eelised klassikalise kasutajagrupi kirjeldamise ees on:

  • kogu meeskonna selge ja ühine arusaam kasutaja huvidest, vähem vaidluseid
  • funkstioonide lihtne prioritiseerimine, sest kasutaja eesmärgid on silme ees 
  • kasutaja parem meeldejäämine, sest nimi ja nägu toob kiirelt meelde ülejäänu
  • kasutute featuuride kiire väljapraakimine, kui ühelgi kasutajal huvi ei ole - siis ei tee

Analüüsi käigus loodud Personasid peaks aktiivselt kasutama kogu süsteemi disaini ja arenduse protsessi juures algusest lõpuni, sest see on sinu kasutaja hääl.

On lihtne (ja fun) küsida tiimiga mingit funktsionaalsust arutades: “Aga kuidas see Kadile meeldib? Kas teda üldse huvitab selline asi?”

Kui hetkega tekib silme ette pilt Kadist ja tema elustiilist, siis on ka küsimusele märksa lihtsam vastata ja üks Persona eesmärk ongi täidetud.

Kuidas Personasid teha?

Alustada tuleb nagu ikka reaalsete kasutajagruppide eristamisest, mida on võimalik teha mitmel erineval viisil - kasutades intervjuusid, küsitlusi, turu-uuringuid, meeskonna olemasolevaid teadmisi ja kogemusi etc.

Siin räägin lähemalt kuidas viia läbi Persoonade loomise workshop, millel osalejad koostavad Personad oma parimate teadmiste põhjal. Workshopil peaksid osalema inimesed, kes reaalseid kasutajaid läbi ja lõhki tunnevad, suhtlevad nendega tihti ja teavad nende rõõmudest-muredest.

Workshopi läbiviimiseks on vaja:

  • postit-id, soovitavalt eri värvi
  • tahvel/sein, kuhu postit-märkmed koguda ja juurde kirjutada
  • aega 2-3 tundi

Step 1 - Kodutöö: tee näidis-persona

Sõltuvalt käsiloleva projekti iseloomust vali välja, milliseid andmeid on vaja iga persona kohta koguda. Tüüpiline komplekt võib olla näiteks:

  1. Nimi, sugu, amet, vanus, asukoht, iseloomustav lause
  2. Motivatsioon
  3. Ootused, vajadused, lootused
  4. Tööd ja ülesanded
  5. Mured, probleemid, hirmud

Aga lisada võib kõikvõimalikke andmeid, mis aitavad kasutajaid just sellest projektist lähtuvalt iseloomustada, näiteks: haridus, perekond, sissetulek, tüüpiline päev, peamised väljakutsed, väärtused, suhtluskanali eelistused, info allikad, jne. Samas ei ole hea Personat andmetega nö üle kuhjata - oluline on Persona konkreetsus ja detailirikkus, mitte andmemaht.

Step 2 - Workshop: persoonade loomine

Sissejuhatus

Tutvusta näidis-personat, räägi mis toimuma hakkab ja mis on workshopi tulemuseks - valmis Personad.

Kõigi Persoonade loetelu

Leidke meeskonnaga ühise arutelu käigus tüüpilised kasutajagruppide esindajad, pange neile nimede, soo, vanuse ja iseloomustavad laused. Kirjutage tulemus tahvlile silme ette üles. Tavaliselt piisab süsteemi kirjeldamiseks 3-5 Personast, kui neid kipub kogunema rohkem, siis vaadake kõik kriitilise pilguga uuesti üle - kas nad tegelikult ei dubleeri üksteist?

Persona andmete täitmine

Jaga laiali postit-id ja palu igaühel kirjutada samaaegselt iga Persona kohta järgmine andmekomplekt, nt Ootused, vajadused, lootused. Iga osaleja lisab oma postiti seinale Persona juurde koos lühida jutuga, mis see on. Liikuge edasi järgmiste andmete juurde.

Lõpptulemus

Pärast kõigi andmete läbimist on teil olemas täiskomplekt Persoonade kirjeldusi. Pildista need üles, et hiljem arvutis disaini dokumenti sisse viia.

Step 3 - Persoonade viimine disainidokumenti ja kasutuselevõtt

Pärast workshoppi saab loodud Personad disainidokumenti sisse kirjutada (ära unusta neile sobivat pilti lisamast!) ning seejärel tutvustada neid kõigile projekti meeskonna liikmetele, kes workshopil ise ei osalenud. Ühine arusaam kasutaja Persoonadest ja vajadustest projekti meeskonna liikmete vahel on arendusprotsessi käigus ääretult oluline - ainult nii saab kindel olla, et valmib reaalset väärtust loov ja kasutajate poolt hinnatud tulemus.

Et saada Persoonade kasutamisest maksimaalset kasu, siis kasutage neid aktiivselt kogu ülejäänud projekti raames - nii analüüsi kui arenduse käigus. Näiteks kui hakkate koostama kasutaja teekondi (user journey mapping) või kaardistama äriprotsesse, siis on kasulik riputada olemasolevad Personad seinale üles ja kasutada neid kõikjal, kus juttu tuleb kasutajatest.

Persona “Koduperenaine Kadi” assotsieerub meie mäluga märksa paremini kui “Kasutajagrupp Ostja” :)

 

Merle Randlepp

Wunder on suurim Drupali täisteenust ja ärilahendusi pakkuv ettevõte Euroopas ning Eestis. Arendame suuremahulisi ja ärikriitilisi infosüsteeme, e-poode ning veebipõhiseid tarkvaralahendusi.

Kasutajad kes lugesid seda artiklit lugesid ka neid

Mis on LinkedIn ja kuidas seda kasutada?
Ettevõtlusekspert: iga geniaalne äriidee on lihtne
Veebipood äri sotsiaalmeedia rahaasjad
Kuidas veebis raha teenida: loe, millega tuleks alustada!
Äriidee – idee otsingutest rahastamiseni
Kliendi lugu: Meemeistrite e-pood sai üleöö iluasjast oluliseks müügikohaks
Veebimajutus on Facebookis. Sina oled kah.
Saame sõpradeks? Meil on Sulle palju rääkida, küllap Sul meilegi. Teeme ära?
fox-head fox-head
Ka veebis tuleb targalt tegutseda. Eriti veebis!
Veebimajutuse 25 000 klienti rääkisid ja meie kuulasime - oleme teie vajaduste ning tagasiside põhjal loonud blogi, milleta ei saa hakkama ükski edukas e-ärimees. Eesti tippkirjutajad toovad Sinuni värskeimad nipid, uudised ja nõuanded. Ükski trend ei jää saladuseks ning väljakutse ületamatuks!
Klienditeenindus
Lisasime diili sinu ostukorvi, said ikka mega hea diili!

Vali paketi periood

1 kuu põhine arveldus

Kuus 12.08

Kokku 12.08

3 kuu põhine arveldus

Kuus 12.08

Kokku 36.24

6 kuu põhine arveldus

Kuus 12.08

Kokku 72.48

1 aasta põhine arveldus

Säästad 20% ehk -24.16

Kuus 10.07

Kokku 120.80

1 aasta
0.00
2 aastat
0.00
3 aastat
0.00
4 aastat
0.00
5 aastat
0.00
6 aastat
0.00
7 aastat
0.00
8 aastat
0.00
9 aastat
0.00
10 aastat
0.00