Google Analytics: kas raketiteadus või siiski lihtne ja vajalik abimees?

Veiko Ristissaar
18. juuni

Google uuendas oma analüütika tööriista, millel nüüd nimeks Google Analytics 4. Kuidas see ettevõtte jaoks veebistatistikat koguma panna ja mismoodi vajalikke andmeid kätte saada, seda selgitab Digiturundus OÜ tegevjuht ja strateeg Veiko Ristissaar.

Millised on esimesed sammud Google Analyticsi seadistamisel?

Soovitan esmalt luua Google Analytics 4 (edaspidi GA4) konto ettevõttele, mille abil saab seadistada oma veebilehele või äpile analüütika.  

Kui konto on loodud, siis tuleks lisada GA4 kood. Selleks on mitmeid võimalusi. Näiteks saab kasutada Google Tag Manageri, lisada otse kodulehele kood või kasutada vastava plugina abi.

Kuidas seda täpsemalt teha, saab vaadata videost - või siit eesti keeles:

Pärast GA4 esmast seadistamist võiks lisaks veel teha järgmisi asju:

  1. Üks kõige tähtsamaid tegevusi on seadista ära goalid (uue nimega key events ehk võtmesündmused) ning e-poe puhul ecommerce'i lahendus, et saaks mõõta vastavalt päringuid ja e-poe müüki.
  2. Määra ära, kas 30 minutit on külastaja sessiooniks piisav.
  3. Filtreeri välja enda ja töökaaslaste liiklus, näiteks IP aadresside järgi. Oleme näinud paljudel kontodel, et enda liiklus unustatakse kahjuks sisse ja seetõttu tekib küsimusi, miks külastusi on palju, aga oste vähe. Seega on mõistlik ennast ja teisi firma töötajaid statistikast eemaldada.
  4. Blokeeri ära mittesobivad refferals'id ehk refereerivad lingid, näiteks e-poe puhul maksekeskus vms.
  5. Vaata üle, kas kõik automaatsed sündmused ehk eventid on vajalikud.
  6. Muuda andmete säilitamine (Explore raportid) pikema perioodi peale ehk 2 kuud -> 14 kuud (valikust data settings).
  7. Ühenda GA4-ga teised Google'i tooted, näiteks Google Ads, Search Console jne.
  8. Lisa teine administraatori õigustega kasutaja juhuks, kui ühega peaks midagi juhtuma.
  9. Lülita sisse GA4 signaalid, et saaks demograafiaga seotud andmeid koguma hakata.
  10. Seadista Consent mode v2, et hallata kodulehe nõusoleku tingimusi (täpsemalt loe sellest lahendusest allpool).


Milliseid põhieesmärke ja sündmusi peaks iga turundaja Google Analyticsis määrama?

Natuke sõltub see veebilehest, kuna e-poel on ühed mõõdikud ja teenustel mõnevõrra teised.

  1. E-poe puhul soovitaksime kindlasti mõõta müüki, checkout'i, kassat, ostukorvi lisamisi, vajadusel ka teisi ostudega seotud mõõdikuid.
  2. Teenuste puhul soovitame mõõta kodulehe vormide päringuid, lisaks seda, palju klõpsatakse või kopeeritakse telefoninumbrit.

Sõltuvalt teenusest on võimalik veel mõõta, kes logib kontodele sisse (nt kursused), kes vaatab videot või laeb konkreetse PDF-i alla. Lisaks soovitaks ka jälgida e-posti listiga liitumisi.

Vaikimis on Google Analytics 4 seadistatud eventid lehevaatamised, lehel kerimised, välistel linkidel klõpsamised, otsingud, vormi täitmised (soovitan selle eraldi seadistada), video vaatamised ja failide allalaadimised.

Kindlasti võiks lisaks soovitada Google'i poolt antud soovitusi siin.

Millised aruanded ja juhtpaneelid peaksid olema iga turundaja Google Analyticsi arsenalis ?

Google Analyticsis on erinevaid aruandeid üsna palju. Paljude jaoks on nii-öelda olemasolevad standardraportid ka juba üsna põhjalikud, kuid soovitan neid ikkagi igakuiselt või tihedamini, näitkeks kampaaniate ajal jälgida.

Siin on mõned soovitused, mida kindlasti jälgida:

  1. Aquisition all traffic annab põhilise ülevaate, kust kanalist inimesed tulevad ja kas nad nendest kanalitest ka sinu poolt soovitatud tegevusi teevad, näiteks oste, päringuid.
  2. Jälgi e-poe müüki erinevate monetizationi raportite all.
  3. Konversioone ehk uue nimega key eventseid (engagement raporti all), eelkõige päringuid, taotlusi jne.
  4. Engagmenti raporti all on veel oluline jälgida, mis lehtedele liiklus tuleb, kaua seal viibitakse ja kui nii-öelda siduv (engagement rate) see leht on. See aitab aru saada, mis lehed töötavad hästi ja mida saab parandada.
  5. Demograafiga seotud raportid, et saada aru, kes on külastajad: mis vanuses, asukohast ja keelelise taustaga.
  6. Tehnilisi detaile leiab tech raportite all, kus eraldi tooks välja mobiilse veebi või äpi kasutusstatistika.
  7. Lisaks, kui kasutad Google Adsi, soovitan vaadata nende kampaaniate tulemusi.
  8. Acquisitioni alt soovitan vaadata ja jälgida manuaalsete kampaaniate raporteid, eriti kui kasutad kampaaniaid luues aktiivselt UTM parameetreid.

Kui soovid aga põhjalikumaid raporteid, siis kasuta GA4 uut funktsionaalsust nimega Explore. Selle lahendusega võib panna kokku just ettevõttele endale sobivaid raporteid.

Kuidas seadistada e-kaubanduse jälgimist Google Analytics 4-s?

Kõige tavapärasem viis seadistamiseks on kasutada Google Tag Manageri lahendusi. Samas, kui neid ei ole, on alati võimalik ka erilahendusi teha, kuid soovitan need alati ka läbi testida ja vaadata, mis andmed päriselt jooksevad kodulehele ja GA4 sisse.

E-poe müügi jälgmiseks soovitan tutvuda ametliku Google'i leheküljega, kus on toodud näited müükide jälgimiseks.

Millised on parimad praktikad Google Analyticsi andmete varundamiseks ja eksportimiseks?

Üheks võimalikus lahenduseks on Google Looker Studio, mis aitab kohe analüüsida põhjalikumalt ja vajadusel teha ka ülevaateid.

Kui rääkida andmete varundamisest, siis seda võib teha vastavalt vajadusele, kuid kindlasti kord poolaasta jooksul. Hea meede on igakuiselt tekitada omale PDF, Exceli tabel või muus formaadis panna automaatselt GA4 e-postile raporteid saatma. Siis on need kohe olemas.

Kuidas kasutada Google Analyticsi andmeid turundusstrateegiates?

Praegu annab GA4 väga põhjaliku ülevaate kodulehe ja üldise turundusega seotud analüütikast. Sellepärast tuleb sellega alguses harjuda, et saada andmete osas kätte vajalikud järeldused.

Analüütikast võib teha üldisi järeldusi kui ka väiksemaid otsuseid, kuid tihtipeale vaadatakse ainult üht kindlat raportit ja tehakse siis otsus. Soovitan vaadata läbi mitu erinevat raportit, näiteks mis kanalite abil inimesed lehele tulevad ja mida nad lehel päriselt teevad (nt eventid) ja selle abil juba saab selgitada välja, mis võis inimese kodulehelt lahkuma panna.


Teiseks on võimalus, et inimesed liiguvad kodulehel ringi teatud lehtede vahel, kuid sooviks on näiteks teenuste lehte esile tuua. Siis saab analüütikas vaadata kliendikäitumise (pages and screens, engagement time, device category) raporteid, mis ütlevad, et kliendid liiguvad avalehe sellest osast just sinna lehele. See aitab kodulehte paremaks muuta ja suunata inimesi soovitud tegevuste poole.

Siin on mõned näited, kuidas võiks jõuda soovitud tulemusteni:

  • Kui teed Facebooki reklaame ja keskmine viibimise aeg lehel on alla viie sekundi, siis ühtegi eventit ehk sündmust ei jõuta teha või engagement rate on väga madal, järelikult tuleks kas Facebooki reklaam paremaks kohendada või siis omakorda kodulehte paremaks „tuunida“.
  • Kui Google'i näidatud orgaaniline liiklus on mõne kuu möödudes hakanud vaikselt, aga kindlalt tõusma, siis võib järeldada, et nii tuntus kui ka tehtud SEO tegevused on hakanud vilja kandma.
  • Ecommerce raportist saab kätte, millises e-poe ostufaasis on kõige rohkem lahkujaid ja selle abil võib muuta seda protsessi lihtsamaks - või siis peaks hoopis taasturundust tegema.

Miks peaks Google Analytics 4 peale üle minema, kui seda pole veel tehtud?

Täna on GA4 ikkagi igale ettevõttele „soovituslikult“ kohustuslik, kuna annab palju infot turundustegevuste kohta aitab mõõta tehtud tegevusi. Külastusi lehele on tore jälgida, kuid müüke siiski veel parem.

GA4 aitab laias laastus aru saada, kes on sinu klient, kust ta tuleb, mida teeb, kui vana on, mida kasutab, mis meeldib, kuidas turunduskanalitel läheb, kuhu juurde panustada, mis kanal on peamiselt kulu jne. See kõik aitab teha efektiivsemaid otsuseid enda äri jaoks.

Millised on olulised GA4 seadistused vastavuseks GDPR-ile ja teistele andmekaitsenõuetele?

Soovitan kindlasti seadistada Google Consent Mode v2 lahenduse, mis aitab vastata GDPR-i nõuetele. Täpsemalt saab sellest lugeda siit.

Nõusoleku lahenduste puhul on valdavalt tasulised teenused, millest populaarsemad on Cookiebot ja Cookie-Script (mõlemal siiski nii tasuta ja tasulised versioonid).

Eelkõige toovad kasutajad ja arendajad välja nende lihtsat liidestust ja erinevaid muid funktsionaalsusi. Küll aga tasub selle rakendamisel vaadata, millisel Google'i partneril on nii-öelda tasuta versioon kõige suurema arvu taustalehtede kasutamisega. Näiteks CookieYesil on kuni 100 lehte tasuta ja väikse ettevõtte puhul tundub see üsna kuluefektiivne valik.

Kokkuvõttes on Digiturundus OÜ soovitus lähtuda ettevõtte eesmärkidest ja kasvu ambitsioonidest ning pärast seda hinnata, milline on parim lahendus.

Veiko Ristissaar

Digiturunduse lahendused, mis aitavad tõsta müüki.

Kasutajad kes lugesid seda artiklit lugesid ka neid

Mis on LinkedIn ja kuidas seda kasutada?
E-post Liiklus Turundus
Põhjalikult: kuidas e-posti turundust õigesti teha?
E-post Turundus
Mida tuleb kindlasti arvestada e-postiturunduse tegemisel?
E-post e-posti turundus e-kirjade saatmine
Mis imeasi on Schema markup ja kuidas seda kasutada meiliturunduseks?
Milleks üldse turundada, kui kliendid on olemas?
Veebimajutus on Facebookis. Sina oled kah.
Saame sõpradeks? Meil on Sulle palju rääkida, küllap Sul meilegi. Teeme ära?
fox-head fox-head
Ka veebis tuleb targalt tegutseda. Eriti veebis!
Veebimajutuse 25 000 klienti rääkisid ja meie kuulasime - oleme teie vajaduste ning tagasiside põhjal loonud blogi, milleta ei saa hakkama ükski edukas e-ärimees. Eesti tippkirjutajad toovad Sinuni värskeimad nipid, uudised ja nõuanded. Ükski trend ei jää saladuseks ning väljakutse ületamatuks!
Klienditeenindus
Lisasime diili sinu ostukorvi, said ikka mega hea diili!

Vali paketi periood

1 kuu põhine arveldus

Kuus 9.90

Kokku 9.90

3 kuu põhine arveldus

Kuus 9.90

Kokku 29.70

6 kuu põhine arveldus

Kuus 9.90

Kokku 59.41

1 aasta põhine arveldus

Säästad 20% ehk -19.80

Kuus 8.25

Kokku 99.02

1 aasta
0.00
2 aastat
0.00
3 aastat
0.00
4 aastat
0.00
5 aastat
0.00
6 aastat
0.00
7 aastat
0.00
8 aastat
0.00
9 aastat
0.00
10 aastat
0.00