2024. aasta 1. jaanuarist tõuseb käibemaksumäär 20 protsendilt 22 protsendile. Kuidas see mõjutab kõiki e-poe omanikke ja millised väljakutsed võivad kaasneda saabuva muudatusega, seda selgitab lähemalt veebipoed.ee turundusspetsialist Alisa Stoten.
Muudatus mõjub e-poodidele mitmeti. Käibemaksumäära tõus avaldab mõju mitte ainult toodete hindadele, vaid võib põhjustada ka mitmeid tehnilisi väljakutseid.
Suurel osal e-poodidest on kasutusel eriarendused ja liidestused, millel on oma arvutusloogika, sealhulgas ka käibemaksuarvestus. Oluline on siis tagada, et nii toodete hinnad kui ka kõik liidestused on 1. jaanuarist uuele käibemaksumäärale kohandatud.
Kuidas tegutseda?
E-poe omanik saab ise muuta toodetele lisanduvat käibemaksu e-poe administreerimise alal. Kui tooted imporditakse koos hindadega laohaldusprogrammist, siis tuleb kindlasti veenduda, et laohaldusprogramm võimaldab samuti käibemaksumäära muutmist.
Kui e-poes on spetsiaalsed liidestused, mis on tehtud välise arendaja poolt, siis tasub juba praegu võtta veebitegijaga ühendust ning järgi uurida, kas nad teevad vajalikud muudatused ära ja mida peaks selle juures silmas pidama e-poe omanikuna.
Kui liidestuses on automaatne hinnastamine juba sisse ehitatud, siis on oluline varakult süsteem üle vaadata ja testida, et uuel aastal ebameeldivaid üllatusi ei tuleks.
Tegutsema peabki juba kohe, sest 1. jaanuaril ei pruugi arenduspartnerid ja teenusepakkujad olla kättesaadavad.
Testida ja veelkord testida
Käibemaksumäär peab olema õige tootelehel, ostukorvis, tellimuste kinnituskirjades ja arvetel. Kõik need kohad tuleb üle käia ja järgi kontrollida, et arvutused oleksid õigesti tehtud.
Pärast muudatusi tuleb e-pood veel kord põhjalikult üle vaadata, et tagada käibemaksumäära õige kuvamine täiesti igal pool. Soovitatav on teha mitu test-tellimust, et veenduda kinnituskirjade saatmises klientidele õige käibemaksumääraga.
Mõistlik on mitu korda läbi testida erinevad olukorrad, et vältida hiljem maksumääraga seotud probleeme. Põhimõte on lihtne: üheksa korda mõõda, üks kord lõika.
Raamatupidaja soovitab: e-poe peaks ajutiselt sulgema, kui ei jõua muuta
Kui käibemaksu määr ei ole 1. jaanuariks 2024 uuendatud, tuleb e-pood ajutiselt sulgeda, kuni käibemaksumäär on uuendatud.
Kui e-pood jääb avatuks ja käibemaksumääraks on endiselt 20% ka 1.jaanuaril 2024, siis tuleb ettevõttel vähem makstud käibemaksu osa endal kompenseerida.
Kokkuvõtteks: praegu alustades veel jõuab
Käibemaksumäära tõus toob e-poodnikele kaasa mitmeid väljakutseid, kuid õige lähenemisviisiga on võimalik neile veel edukalt vastu astuda, kui ei jäta muudatusi päris viimastele hetkedele.