Kliendi lugu: klassiruumist kuuekohalise käibeni – kuidas ehitada üles mitu e-poodi ja kiiresti vigadest õppida?

Veebirebane
21. märts

Kujuta ette, et alustad oma ettevõtlust veel klassiruumis, kus ideedest on mõnikord õhk paks, aga tegudeni veel tavaliselt ei jõuta. Just seal, Lääne-Viru Rakenduskõrgkooli auditooriumis, süttis Alar Tippil esmakordselt idee, mis viiski e-kaubanduse paljulubavasse maailma.

Alguses oli vaid unistus ja peotäis YouTube'i õpetusi, kuid aastate jooksul on sellest kasvanud välja mitu edukat veebipoodi, mis toovad sisse kuuekohalise käibe. See on lugu katsetustest, ebaõnnestumistest ja lõpuks ka edust, mis näitab, et isegi kõige tagasihoidlikumast algusest võib kasvada midagi suurt.

Praeguseks on ettevõte kasvanud juba mitmeks edukaks veebipoeks, mis pakuvad erinevaid tooteid alates vannitoamööblist kuni fassaadi- ja katusematerjalideni.

Millal ja kuidas ettevõte alguse sai, millisest ideest ja hetkest?

Ettevõte ehk osaühinguna loodud juriidiline keha sai ametlikult alguse 2021. aasta kevadel, kuid ettevõtluse lugu ise algas juba ligi viis aastat varem Lääne-Viru Rakenduskõrgkooli (tänase nimega Tallinna Tehnikakõrgkooli) klassiruumis.

Õppisin toona ärijuhtimist ja sain tugevalt inspireeritud ühest konkreetsest õppejõust, kes suutis toereetilist osa niivõrd hästi seletada läbi oma praktiliste kogemuste ja lugude. Mäletan, et sisuliselt pärast iga selle õppejõu loengut arutasime hea sõbra Samueliga, kuidas ja mida me võiks tegema hakata.

Mõtteid oli palju, kuid rahaliseid vahendid piiratud ning mingi ringiga jõudsime me e-kaubanduseni ja sealt edasi jäi silma selline nähtus nagu dropshipping ehk otsekaubandus. Selle mudeli kasuks rääkis asjaolu, et lõpptarbija maksab raha ette, oma ladu ei ole vaja pidada ning keegi teine hoolitseb toote tarnimise eest. Meie ülesandeks oleks vaid tellimusi vastu võtta ja raha lugeda.

Mõeldud-tehtud: mina hakkasin vastutama tehnilise poole eest ja Samueli ülesanne oli leida trendikaid tooteid, mida müüa ning finantsosa jälgida.

YouTube'ist leitud tasuta juhendite ja koolitustega lõin meile esimese veebipoe ning juba tol ajal ei vajanud see mitte mingit programmeerimise ega koodikirjutamise oskust.

Sinna juurde tekitasin samuti juhendite abiga esimesed Facebooki ja Google'i reklaamid ning äritegevus võiski alata.

Testisime mõne kuuga sadu erinevaid tooteid, kuid lõpuks pidime alistuma, sest reklaamid sõid kogu müügitulu ära ja rohkem veel. Ehk kokkuvõttes maksime peale kogu nii-öelda "äritegevusele" ning ühise otsusena võtsime kahjumi vastu ja panime veebipoe kinni.

Tagasivaadates oli see mõnisada eurot väga hea kooliraha, sest ma õppisin selle küllaltki lühikese perioodi jooksul vägagi palju. 

Mis edasi sai?

Paar aastat läks mööda ning 2019. aasta lõpus otsustasin veebikaubandusel anda uue võimaluse.

Tegin juba tuttavaks saanud dropshipping'u valemis muudatuse ning keskendusin sel korral high ticket toodetele ehk kaupadele, mille müügihind on kõrge, kuid asi ise ostja jaoks väärtuslikum.

Registreerisin läbi Veebimajutus.ee omale domeeni Northnavia.ee. Tekib kindlasti küsimus, miks just selline nimi? Vastus on lihtne, viskasin hunniku mõtteid suvalisesse Google’ist leitud ärinime generaatorisse ja tulemustest meeldis tol hetkel kõige rohkem just North+Scandinavia ehk Northnavia.

Kõige rohkem aega panustasin toote valmimise protsessi ning lõpuks maandusin disain-led valgustite juures. Põhjuseks oli suhteliselt soodne soetusmaksumus ning samas sai neile toodetele ka korraliku marginaali vahele panna, sest alternatiivide müügihinnad olid Eestis üsna kõrged.

Ülejäänud protsess läks kõik sama valemi järgi nagu paar aastat tagasi.

Testisin peamiselt Facebook’i reklaamidega erineva välimusega tooteid ning põletasin korralikult raha, aga läbimurret ei tulnud. Mõne kuuga oli selge, et minu eelarvega ei ole selline strateegia jätkusuutlik.

Erinevalt esimesest poest jätsin Northnavia.ee passiivselt avalikuks. Kuna WordPressile ehitatud leht kuutasu ei küsinud ning domeeni ja kodulehe majutus kehtis veel jämedalt kümme kuud, siis ei tundunud loogiline seda sulgeda. Ca 5 kuud hiljem laekus täiesti suvalisel päeval ettevõtluskontole pisut üle *** euro.

Veebipoodi sisse logides avastasin, et Northnavia oli teinud esimese müügi! Motivatsioon oli paugust tagasi ja sealt edasi hakkasin rohkem uurima SEO ehk otsingumootoritele optimeerimise kohta. Hakkasin kirjutama täpsemaid ja märksõnadest lähtuvaid toote-, kategooria ja blogitekste jne. Pärast esimest müüki saabus jälle täielik vaikus ning iga päevaga tegin vähem ja vähem muudatusi oma veebipoes. 

Paar kuud läks mööda ja saabus teine müük, jälle viisaka ostusummaga! Ja nii see lõbustuspark käis, üles ja alla.

Kui kaua see kõik niimoodi jätkus?

Müügimahu kasvuga ilmnesid 2020. aasta lõpus dropshipping'u mudeli tõsisemad kitsaskohad ehk aeglane tarne, klientide rahulolematus ja garantiijuhtumid, mis hakkasid venima.

Kuna käisin samal ajal ka palgatööl ning ei olnud veebipoe sissetulekust sõltuv, siis otsustasin, et raha ei ole väärt seda stressi ega varem või hiljem saabuvat halba mainet ning lõpetasin äritegevuse sellisel kujul. 

2021. aasta kevadel olin endiselt palgatööl ühes hulgimüügiga tegelevas ettevõttes ning majasisese koosoleku käigus pakkusid kolleegid sealsele ostujuhile uusi tooteid, mida Eestisse importida. Sealhulgas käis laualt läbi vanitoamööbel ja -sisustuskaubad.

Kuna tootegrupp haakus äärmiselt hästi minu hetkel riiulis oleva Northnavia.ee veebipoega, siis nägin selles võimalust. Mõtlesin, et koostöö Eesti hulgimüüjaga vähendaks oluliselt probleemide hulka, millega ma olin pidanud eelnevalt tegelema.

Koostöö jaoks oli vaja ka juriidiline osa paremaks muuta ning selle tarbeks avasin osaühingu, mis tänaseni haldab kõiki minu loodud veebikaupluseid. Sellegipoolest 2021. aasta mingit erilist läbimurret müügi mõttes ei toonud. Olen alati pisut laisk olnud ning magistriõppe ja palgatöö kõrvalt ei jõudnud oma ettevõtmisega piisavalt palju tegeleda.

Kuidas sündis Voodrilauad.ee?

Esimesed suuremad müügid hakkasid realiseeruma 2022. aasta jooksul ning sellele järgneval aastal oli minu ettevõte suuteline mind täiskohaga tööle võtma. Sama aasta keskpaigas nägingi juba uut võimalust, millest tekkis järgmine projektimüügi veebipood voodrilauad.ee. Kuna ma olin tegelenud sarnase toote turundamisega eelneva tööandja juures, siis ei tundunud kuigi keeruline samu tegevusi taasluua ka oma lehega.

Northnavia.ee ja Voodrilauad.ee suutsid kahekesi juba ettevõtte käibe aastaga kolmekordistada.

Kas algne äriidee on praeguseks miskitmoodi muutunud ja kuidas?

Jah ning samas ka ei.

Algne äriidee põhines e-kaubandusel ning ka minu tänase põhiäri nurgakiviks on e-kaubandus. Esimene mudel, mida proovisin, oli dropshipping (täitmismudel, mis võimaldab ettevõtjatel tellida toodete käitlemise ja tarnimise kolmandalt osapoolelt) ning ka täna on mu kolm veebiehte neljast mingis osas dropshipping.

Erinevus tuleb aga sellest, et kui esimese veebipoe "partneriks" oli keegi suhteliselt anonüümne Aliexpressi kaupmees, siis praegu asub minu lao- ja tarnepartner Eestis ning ma võin soovi korral nende lattu sisse kõndida. 

Milline on olnud seni suurim edulugu, mida tahaks ka teistega jagada?

Suurim edulugu, mida jagada, on ettevõtte tuluallikate hajutamine ja kasv läbi mitme veebipoe loomise.

Pärast esimesi ebaõnnestumisi dropshipping’uga ja mitmeid katsetusi jõudsin lõpuks jätkusuutlikuma ärimudelini. Northnavia.ee esimene müük, mis tuli täiesti ootamatult passiivselt töötava poe kaudu, oli hetk, mis andis uue tõuke ettevõtlusele. Sellele järgnenud SEO-strateegia kasutuselevõtt ning järk-järguline õppimine aitasid kaasa müügimahu kasvule.

2023. aastal suutis ettevõte end juba nii hästi majandada, et võimaldas mul palgatööst loobuda ja täiskohaga ettevõtlusele keskenduda. Veelgi enam, lisandunud kolmanda e-poega Eterniit.com suutis ettevõte käibe koos aastaga kolmekordistada, mis kinnitab, et varasemad kogemused ja õppetunnid viisid lõpuks eduka ja toimiva ettevõtteni. 

Millised on tulevikuplaanid oma ettevõtte arendamisel, kas lisandub veel mõni e-pood?

Mulle endale tundub, et minu tugevus peitub uute veebipoodide loomises ja esmases käivitamises. See on ka hetkel minu peamine ettevõtte skaleerimise plaan.

Praegu on ettevõtte portfellis kolm aktiivset veebilehte, Northnavia.ee, Voodrilauad.ee ja Eterniit.com. Lisandumas on neljas, glitzup.eu. Northnavia.ee paub vannitöamööblit ja -sisustust, Voodrilauad.ee fassaadimaterjale ja Eterniit.com katusematerjale ehk kõigi kolme poe puhul on tegemist kaubaga, mida keskmine koduomanik ostab kord või kaks oma elus ning kogu sektor on üsna sarnane.

Glitzup on seevastu täiesti teine tootegrupp ning minu jaoks uus ja põnev väljakutse.

Sel aastal ongi plaanis leida juurde abiline, kes vähendaks minu klienditeenindusega seotud koormust.  

Kuidas sündisid ettevõtte kodulehed, kas ise tehes või tellides?

Paslik oleks öelda "põlve otsas".

Oma esimesed veebipoed arendasin YouTube’st leitud videojuhendeid jäljendades Shopify keskkonda. Põhiliselt toetusin katse-eksituse meetodile ning püüdsin tasulistele lahendustele leida võimalikult sarnaseid alternatiive.

Oma teise poe Northnavia.ee otsustasin arendada WordPressi ja WooCommerce'i kombinatsioonina, sest esialgsed kulud olid algaja ettevõtja jaoks madalamad. Kuna programmeerimist ega koodikirjutamist ma ei ole kunagi õppinud, siis raskemate probleemidega leidsin abi põhiliselt WordPressi foorumist. Nüüd aga aitavad vajadusel koodi kirjutada tehisaru keelemudelid.

Millised on nende kodulehtede puhul olulised asjad, mis seal peavad kindlasti olemas olema ja töötama?

Lühidalt peab kogu veebileht toimima ja kui mingil osal kodulehest on defekt, siis on kogu veeb kahtlase maiguga.

Isiklikult väldin teadlikult veebipoode, kus on lõppkasutajale nähtav viga - näiteks mingi avalik funktsioon ei tööta, mingi osa veebist ei lae korralikult või keeleline osa on arusaamatu. Oma veebipoodide ja kodulehtede puhul lähtun samast põhimõttest - kõik, mis on nähtav, peab töötama. 

Aga kui rääkida konkreetse veebipoe spetsiifikast, siis voodrilauad.ee puhul on väga oluline, et külastaja saaks endale tellida füüsilise näidise. Fassaadi soetamine on väga suur ost, kus keskmine ostukorv jääb 5000 euro juurde. See ost ei käi kergekäeliselt ning huviline tahab konkreetselt näha, mida ta ostma hakkab ja miks. Seetõttu saadame tasuta näidiseid pakiautomaatidesse üle Eesti. 

Eterniit.com puhul on keskmine ostukorv ca 2000 euro juures ning seetõttu väga oluline, et ostukorvis oleks võimalik vormistada tellimus järelmaksuga ning seda ka ärikliendina. Üldiselt selle toote tarbija teab juba väga täpselt, mida ta otsib ja ostab ning seetõttu ei ole näidised siin teemaks.

Northnavia.ee puhul on keskmine ostukorv ca 700 euro juures ning kuna tooteid on väga palju, siis on veebilehe kiirus äärmiselt oluline. Kui leht hakkab toodete sirvimisel laadima (räägin siin sekunditest), siis viskab sirvijal üsna kiirelt üle ning tehing jääb katki juba enne seda, kui jõudis alata. Kuna Northnavia on üks minu esimestest lehtedest, siis on see ka kõige rohkem koormatud erinevatest moodulitest ja kõige pirtsakam.

Kõige uuema lehe Glitzup.eu puhul hakkab keskmine ostukorv olema 14-28 euro vahel ehk pelgalt tasuliste reklaamidega ei ole võimalik kasumlikult toimetada. See tähendab, et selle lehe puhul hakkab kriitilist rolli mängima kliendibaasi teadlik haldamine. Ehk lühidalt on olulisemad tehnilised süsteemid nagu analüütika  ja kodulehe ning CRM’i vaheline infovahetus.

Kustkaudu teid veel leitakse, millised on põhilised kanalid?

Möödunud aastal oli kolme kodulehe müügikäive kokku viisakas kuuekohaline number. Lõviosa sellest tuli läbi tasulise sotsiaalmeedia reklaami. Olulist rolli mängis ka vana hea otsingumootoriturundus, põhiliselt SEO.

Need kaks kanalit on kindlasti ka lahendused, millega jätkan. Uue kanalina olen nüüd kasutusele võtnud meiliturunduse ning seda külmade e-kirjade näol, mida saadan sihtrühma kuuluvatele ettevõtetele. 

Kuidas sujus veebilehe arendamine, milliseid probleeme tuli lahendada ja kas praegu olete kõigega rahul?

Kodulehed ja veebid, mida haldan on nagu linn, mis kunagi valmis ei saa. Alati on midagi lisada ja muuta. Absoluutselt igal lehel on mingi osa, millega ma enam rahul ei ole.

Northnavia.ee puhul on see üldine kiirus ning seda nii haldurina kui ka kasutajana. Samuti lehel liiga palju mooduleid ja sellest tulenevalt on see väga pirtsakas ning vajab tihti pisiparandusi.

Aga nagu vanasõna ütleb, siis esimene läheb ikka aia taha. Kõik teised lehed, mis tulid pärast Northnaviat töötavad nagu kellavärk, sest ajaga on välja kujunenud paremad oskused ja kindlamad lahendused.

Kuidas oled rahul Veebimajutuse teenusega ja mida võiks seal veel muuta?

Veebimajutuse suhtes mul etteheiteid ei ole ning pigem olen teenusega rahul. Kodulehe majutus on stabiilne ning küsimuste korral olen vastuse saanud live chat akna kaudu loetud minutitega.

Olen Veebimajutuse teenuseid tarbinud alates aastast 2019 ja probleemide korral ma oleks juba ammu mõne alternatiivse teenusepakkuja juurde kolinud.

Veebirebane

Veebimajutus.ee pakub oma klientidele mugavusteenust domeeni, e-posti, kodulehe majutuse ja tööriistade vallas. Elkdata OÜ on tegutsenud 25 aastat, teenindades igapäevaselt pea 25 000 klienti, luues neile väärtust läbi kiirete ja lihtsate veebiteenuste.

Kasutajad kes lugesid seda artiklit lugesid ka neid

sisu programmeerimine kodulehe tegemine
12 soovitust: kuidas küsida ChatGPT-lt õigeid küsimusi?
Veebipood äri sotsiaalmeedia rahaasjad
Kuidas veebis raha teenida: loe, millega tuleks alustada!
Wordpress äri kodulehe tegemine
8 tehisintellekti moodulit WordPressile, mis panevad veebi ise tööle
Arendus kodulehe tegemine veebilehtede arendamine veebilehed
Millest kujuneb kodulehe tegemise hind 2024. aastal?
Disain kodulehe tegemine kasutajakogemus
Mis värvi on hea veeb? Ekspert soovitab, kuidas luua ideaalne värvipalett kodulehele
Veebimajutus on Facebookis. Sina oled kah.
Saame sõpradeks? Meil on Sulle palju rääkida, küllap Sul meilegi. Teeme ära?
fox-head fox-head
Ka veebis tuleb targalt tegutseda. Eriti veebis!
Veebimajutuse 25 000 klienti rääkisid ja meie kuulasime - oleme teie vajaduste ning tagasiside põhjal loonud blogi, milleta ei saa hakkama ükski edukas e-ärimees. Eesti tippkirjutajad toovad Sinuni värskeimad nipid, uudised ja nõuanded. Ükski trend ei jää saladuseks ning väljakutse ületamatuks!
Klienditeenindus
Lisasime diili sinu ostukorvi, said ikka mega hea diili!

Vali paketi periood

1 kuu põhine arveldus

Kuus 12.08

Kokku 12.08

3 kuu põhine arveldus

Kuus 12.08

Kokku 36.24

6 kuu põhine arveldus

Kuus 12.08

Kokku 72.48

1 aasta põhine arveldus

Säästad 20% ehk -24.16

Kuus 10.07

Kokku 120.80

1 aasta
0.00
2 aastat
0.00
3 aastat
0.00
4 aastat
0.00
5 aastat
0.00
6 aastat
0.00
7 aastat
0.00
8 aastat
0.00
9 aastat
0.00
10 aastat
0.00