Selleks, et omale koduleht valmis teha, peab olema mingi plaan. Algaja jaoks pole selle koostamine esmapilgul lihtne – millest küll alustada ja kuhu edasi? Alustame kõige lihtsamast – kolmest punktist, mis tuleb läbida veebilehe tegemisel niikuinii. Edasine plaan on juba detailide täpsustamine.
1. Vali domeen ja kodulehe majutusteenus
Oluline samm veebilehe tegemise ettevalmistustes on omale sobiva domeeni valik. Selleks on vaja domeen teenusepakkuja juures registreerida ja kui plaanid kohe ka veebilehte tegema hakata, siis peaks sõlmima lepingu veebimajutusteenuse jaoks.
Domeeni valik on väga oluline, sest selle järgi leitakse sinu lehekülg veebist üles. See peab olema meeldejääv, lihtne, seostuma firmanime või teenuse või tootega ja loomulikult lisandub veel kõige keerulisem tingimus: see aadress peab olema vaba.
Domeeninime valiku kohta loe pikemalt siit ning vabade domeeninimede kohta saad teha päringut siit. Majutusteenuseks sobiva paketi saad valida siit.
2. Vali platvorm, millel veebilehte teha
Kõik, kes hakkavad veebilehte tegema, alustavad sellest, milliste tööriistadega ja millises keskkonnas nad seda teevad. See tähendab õige platvormi valimist.
Kui oled päris algaja, on loomulikult kõigepealt hea endale selgeks teha mõned HTML-i põhitõed, sest nii-öelda vundamendiks on igal kodulehel siiamaani veel HTML (või tegelikult selle viienda põlvkonna redaktsioon HTML5).
Lausa HTML-keeles keegi enam oma kodulehte eriti ei tee, sest tarkvaratehnoloogia on kaugele edasi arenenud ja veebiarenduseks on palju lihtsamaid abivahendeid.
Kui veel aastakümneid tagasi kasutati selleks spetsiaalseid installitud programme ja neis valmis tehtud koduleht laeti kõigi valmis failidena tervenisti serverisse, siis nüüd ei tee ka seda enam paljud, kui just tegemist pole väga lihtsa mõnelehelise infolehega, kus midagi eriti ei muutu.
Praegusel ajal kasutatakse sisuhaldusplatvorme (CMS). Need on kasutajasõbralikud platvormid, kus kodulehe tegemine ei nõua enam jalgratta leiutamist enamlevinud omaduste lisamisel ning kodulehe täiendamine ei nõua neil platvormidel tegutsedes ka mingeid erilisi teadmisi kodulehe tegemisest.
Kui rahuldud standardlahendusega, tuleb üsna vähe ümber teha, põhiline on vaid igal etapil oma eelistuste järgi mõne valiku tegemine valmislahenduste seast.
Maailmas kõige enam levinud sisuhaldusplatvormid on järgmised (protsent näitab osa kõigist veebilehtedest):
- Wordpress – 55%
- Joomla – 20%
- Drupal – 11%
- TYPO3 – 4%
Need on kõik tasuta ja nõuavad natuke teadmisi paigaldamisest, kuid on jõukohased pea kõigile, kes arvutit kasutada oskavad ning juhenditest aru saavad. Kui valid veebimajutuse Standard- või plusspaketi, siis on Wordpress paigaldatav ühe hiireklõpsuga.
Kui võtta sisuhalduse teenus, näiteks Voog, mille puhul ei pea ise midagi serverisse paigaldama ja saab kohe veebilehte ehitama hakata, on see samuti vaid mõne hiirekliki kaugusel, kuni saad oma uut veebi juba seadistama hakata. Teenuse erinevus on aga selles, et suurema kasutuslihtsuse eest tuleb maksta igakuist väikest kuutasu, et kõik töötaks alati laitmatult ja ise muretsema ei peaks isegi turvauuenduste paigaldamise pärast. See kõik tehakse sinu eest ära.
3. Seadista oma koduleht ja tee avalikuks
Kui Wordpress, Drupal, Voog või mõni muu sisuhalduslahendus on paigaldatud, näeb see esialgu välja teistsugune, kui oma kodulehte ette kujutasid. Nüüd algabki kujunduse, ülesehituse ja sisu loomine.
Kõigil sisuhaldusplatvormidel saab valida oma kodulehele mõne valmisdisaini. Kui tahad põhjalikumalt eristuda ja täpselt oma maitse järgi kodulehe teha, peab tellima disaini mõnelt vastavalt veebiagentuurilt. Aga tavaliselt on esialgse lahenduse jaoks saadaval kõigil enamlevinud platvormidel sadu või isegi tuhandeid erinevaid tasuta kujundusi, mille seast midagi oma soovidele ikka leiab. Hiljem võib muidugi minna põhjalikumaks ja osta mõne kohandatud kujunduse, sest neid tasuta teemasid kasutavad üle maailma kindlasti väga paljud teised veebilehed ja eristumiseks garantiid seega pole.
Siis aga asu sisu struktuuri üles ehitama. Enamasti on püsivad lehed (Pages) mõistlik kõigepealt valmis teha ja olulisemad neist menüüdesse lisada. Näiteks sektsioonid „Firmast“, „Kontaktid“ jne. Alles siis tulevad artiklid, uudised, tootelehed jne ehk need leheküljed, mis muutuvad tihedamini.
Mõtle läbi, mis on kõige olulisem, mis peab veebis olema ja säti see kõige nähtavamale kohale. Pea meeles, et koduleht ei saa ühel hetkel lõplikult valmis, vaid seda peab pidevalt täiendama – uudiseid lisama, tooteinfot uuendama jne, et kasutaja ei satuks vananenud ja eksitava info otsa.
Kui tundub, et midagi on standardsest sisuhalduslahendusest puudu, otsi lisamooduleid – pea kõik sisuhalduslahendused pakuvad neid. Lisamoodulid lisavad kodulehele mõne vajaliku lisaomaduse, näiteks on olemas e-poe mooduleid, galerii mooduleid, klientidele teenindusaja broneerimiseks vajalikke lisandeid jne. Kui ei leia endale täpselt sobivat lisamoodulit, siis pöördu mõne veebiagentuuri poole, kes selle just sinu soovide järgi valmis teeb.