Veebi jaoks pidevalt uudiste leidmine polegi nii lihtne, võib tunduda alguses. Kuid sellest tundest saab vabaneda, kui mõelda uudiste viiele erinevale tüübile, mille abil võib leida omale artikli-idee ka siis, kui esialgu tundus, et millestki pole kirjutada.
Neid võimalusi kasutavad ka ajakirjanikud, eriti online-ajakirjanikud, kes peavad päevas päris palju uudiste ja artiklite teemasid välja mõtlema. Kasutades teatud tüüpskeeme, hakkab vähemalt mõte liikuma ja internetist leiab lisaks häid ideid, mille ümber ehitada just oma kodulehele sobiv uudis, nõuanne või arvamuslugu.
Sellised on viis uudisetüüpi, mille põhjal leiab teemasid hoopis paremini kui lihtsalt tühja paberilehe ees seistes.
1. Uue toote või teenuse esitlus
Kui ettevõte sai valmis mõne uue toote või teenuse, siis loomulikult tuleb sellest teha ka uudis kodulehele (lisaks pressiteatele ja uudiskirjale). Kõige olulisem on ära tuua, miks see toode on hea ja milleks seda vaja, miks me ei saa enam kuidagi läbi senises maailmas, kus seda uut asja polnud. Täpsemalt aga koosneb tooteuudis järgmistest osadest.
- Pealkiri - lühike, selge ja silmatorkav. Otsimootorite jaoks oleks vajalik, et pealkirja pikkus jääks 50-60 tähemärgi juurde ja sisaldaks olulist märksõna. Pealkiri peab pakkuma uudsust, kes tegi ja miks tegi - ning nagu alguses sai rõhutatud - miks see uus asi, millest teatatakse, üldse hea on?
- Sissejuhatus - väga oluline osa lugema meelitamisel (juhul, kui pealkiri juba tõmbas tähelepanu). Sissejuhatusega põhjalikum tegelemine tasub end ära. Kui seal õnnestuks lugeja huvi tekitada, siis ilmselt loetakse edasi ka tutvustatava uue toote või teenuse omaduste kohta ja kust seda saab. Sissejuhatuses ei pea kõike olulist kontsentreeritult ära rääkima, sest eesmärk on tekitada huvi ja põnevust ning osad olulised faktid võivad selguda juba hiljem. Siiski võiks vihjata, millised eelised esitletaval uuel tootel või teenusel on (näiteks kiirem, parem, mugavam kui teised seni vms). Tee sissejuhatus piisavalt lühikeseks, et see oleks ka näiteks sotsiaalmeedias jagatav, pikkusega kuni 140 tähemärki koos hashtagi/märksõnaga.
- Kokkuvõte. Kirjelda lõpuks ära, mida tutvustatav toode teeb, millised on selle funktsioonid ja kasutusotstarve. Hea on tuua ka mõni näide praktikast.
- Pildimaterjal. Lisa korralikud fotod ja võimalusel ka videoklipp uuest tootest. Lae video YouTube´i või Vimeosse, nii on seda lihtsam vaadata ja edasi jagada.
- Muud andmed. Ära unusta lisada tehnilisi andmeid, hinda, saadavust, kontakte, kust saab lisa küsida ja osta.
2. TOP ehk edetabel
Oma valdkonna toodete või teenuste kohta saab alati koostada igasuguseid edetabeleid. Kasuta kaastöötajaid või spetsialiste, kes paneks kokku TOP 5, TOP 10 vms soovitust, mida osta, kuidas teha jne.
Näiteks reisibürood postitavad aeg-ajalt oma klientide TOP sihtkohtade edetabeleid ja lisavad iga edetabelikoha juurde lühikese kirjelduse, miks just need on nii populaarsed (odav hind, turvaline, peresõbralik vms). Võib ka soovitada viit parimat kaupa oma e-poest, kümmet nippi, kuidas oma koduleht paremaks teha või 7 soovitust, mismoodi kliente oma valdkonnas õnnelikuks teha.
Veel näiteid:
- Kõige enam sel aastal ostetud tooted. Koos selgitusega, mis tagas nende edu.
- TOP lahendused, mida firma tooted või teenused pakuvad.
- TOP soovitused, mida firma eksperdid soovitavad klientidel teha: kuhu reisida, milliseid kingitusi osta, kuidas ostetud tootega elu paremaks teha?
- TOP kõige ebaharilikumat viisi, milleks firma tooteid või teenuseid kunagi on kasutatud.
TOP-ide tegemisel peab meeles pidama, et võrrelda ikka võrreldavaid asju (edetabelis olgu sama valdkonna tooted või teenused, samal teemal nõuanded jne). Samuti peab edetabel olema usutav ja järjekord põhjendatud.
Ka siin on väga oluline, et lisatud oleks pilte või videomaterjali. Proovi iga edetabelikoha jaoks leida midagi.
3. Firmauudis: ettevõte ostis midagi, laienes, võitis auhinna
Seda tüüpi uudis on kodulehel kõige tavalisem, kuid ilma teiste siin mainitud uudisetüüpideta võib firmauudiseid liiga hõredalt olla, et uudistevoos pidevalt elu sees hoida. Kordame üle, mis võiks saada heaks firmauudiseks:
- Uued võtmetöötajad. Nende tutvustamine on vähemalt klientidele oluline, sest suure tõenäosusega peavad nad uue töötajaga varsti suhtlema hakkama. Lääne-Euroopas on kombeks kirjutada ka CV-desse, mis on inimese hobid ja isikuomadused, selle info saaks panna ka uue töötaja tutvustamise uudisesse.
- Pressiteated. Neil on küll olemas mitmeid ametlikke vorme, kuid uudise jaoks sõnasta pressiteade pisut ümber. Alusta, nagu punktis 1: lööva ja huvitekitava sissejuhatusega.
- Uus kontor, uus asukoht, ruumide laiendamine. Seegi on klientidele oluline uudis, sest firma ruumide laiendamine või parem asukoht annab sõnumi, et kõik läheb hästi, ettevõte suureneb ja pole karta teenuste kvaliteedi pärast.
- Töötajate töötingimuste parandamine. Kui oled valdkonnas, kus tööjõust on puudus, kuuluta julgesti, kui firma töötajad saavad nüüd iga päev tasuta jäätist või jõuluks aastase spordiklubi kliendikaardi. See aitab spetsialiste paremini juurde värvata.
- Auhinnad. Kui ettevõte sai mõne tunnustuse, omandas sertifikaadi või võitis ajakirjanduses mõne TOP-i, siis see on väärt kuulutamist.
- Firmaüritused. Teata juba varakult, mida ettevõte korraldab oma klientidele ja tulevastele klientidele, millistest teistest sündmustest osa võtab ja mida seal räägib. Uudiseid saab teha mitmeid - eelteade sündmuse toimumise kohta, vahetult enne toimumist meeldetuletus ja pärast ka esinemismaterjalid ja kokkuvõte.
- Kõik sponsorlusega seotud tegevused. Kui toetatakse kedagi või midagi, tasub alati sellest ka ise kirjutada. Hea allikas on artiklis toetatav, kes ütleb, millist abi see sponsorlus neile pakkus.
- Olulised valdkonnauudised kohapealt ja maailmast. Kui pole ettevõttes endas midagi huvitavat hetkel toimumas, eriti just nö hapukurgihooajal - südasuve või südatalvel, siis aitab vaikust kodulehel murda mõni lühidalt refereeritud artikkel ajakirjandusest. Jälgi head tava, ära kasuta rohkem kui kolm-neli lauset ja viita alati allikatele, kust lugu on võetud. Pildimaterjalina kasuta vabalitsentsiga materjali (Creative Commons litsentsid). Sobivaid artikleid leiab näiteks mõne töötaja hobi korras loodud uudistelistist (või liitu ise kõigi oluliste valdkonnalistidega).
Firmauudis peaks olema piisavalt lühike, et mahuks ära paarile leheküljele. Otsimootorite jaoks aga ei tohiks teadet ka liiga napiks jätta, teksti pikkus võiks olla vähemalt 300 sõna.
Kui omandati ISO-sertifikaat, siis see on olemuselt üsnagi igav teade asjasse mittepuutuvatele, seega peab pingutama, et see huvitavamaks teha. Kirjuta näiteks, mis muutub uue sertifikaadiga paremaks ja mis nõuded pidi selleks täitma.
Samuti on ka firmauudise juurde vaja pilte. Tee need ise, see on kõige parem. Või kui ise ei oska, palka fotograaf. Kui tõesti muud üle ei jää, tuleb hankida mõni pildipangapilt, kuid siis jälgi, et see oleks usutavas keskkonnas: pilvelõhkujad ning rahvusvaheline kollektiiv näiteks pisikesele Eesti garaažifirmale ei sobi.
4. Avalda arvamust päevakajalisel teemal
Kui kõik räägivad automaksust, siis kirjuta ka ise, mida teie ettevõte arvab sellest. Kui teemaks on nullenergiamajad, siis kirjuta arvamus, mida ettevõtte insenerid arvavad energiasäästust ja kuidas firma pakutavad tooted ja lahendused aitavad seda saavutada.
Arvamusloos peab keskenduma ühele põhiväitele, et mitte liialt laiali valguda. Järgnevalt püstita mõned vastuargumendid ja lükka need ümber. Kasuta tõestamiseks näiteid või jutusta mõni põnev lugu.
5. Uuringutulemused näitavad, et kõik on hästi
Erinevad teadusuuringud, küsitlused ja hääletustulemused on alati hea uudisematerjal, kui see toetab ka firma saavutusi. Näiteks võib teha klientide seas küsitluse, milliseid tooteid nad eelistavad. Statistikaamet, uuringufirmad ja ülikoolid teevad kogu aeg erinevaid uuringuid. Kui nende tulemused on avalikud ja kasutatavad, siis saab teha sellest hea uudise. Illustratsiooniks sobivad graafikud ja joonised, aga ka fotod, mis tõmbavad tähelepanu graafikutest enam.
Boonusena: kuidas kirjutavad profid head uudist?
Ajakirjanikele õpetatakse kohe alguses selgeks seitse uudisekriteeriumi, mis teevad ühest lihtsalt soravast tekstist ajakirjanduslikus mõttes uudise. Ideaalsel juhul võiks uudis vastata kõigile seitsmele kriteeriumile, aga kui on esindatud vaid 1-2, siis pole tõenäoliselt tegemist hea uudisega. Ka firma veebilehe sisu eest vastutaja võiks neid kriteeriume kui mitte une pealt, siis vähemalt arvutist järgi vaadates teada:
- Värskus. Sündmus, millest kirjutatakse, toimus eile või toimub täna-homme.
- Päevakajalisus. Teema on aktuaalne laiema üldsuse või valdkonnaga kokku puutuvate inimeste jaoks. Sellest räägitakse.
- Konfliktsus. Antud teemal jagunevad arvamused kaheks: poolt ja vastu. Ühed arvavad üht, teised teist. Midagi muutub, mis mõnedele meeldib, mõnedele aga mitte.
- Prominentsus. Sündmusega on seotud mõni avaliku elu tegelane. Ettevõtte juht ütleb midagi. Keegi suur ja tuntud klient räägib oma kogemusest.
- Emotsionaalne ja geograafiline lähedus. Alati on inimeste jaoks olulisemad sündmused, mis toimuvad nende lähedal või millega nad on seotud.
- Mõju. Info mõjutab paljusid, kes teevad oma igapäevaseid otsuseid.
- Erakordsus. Tavaliselt seda ei juhtu. Tüüpilise näitena pakutakse siin uudiseid "koer hammustas inimest" ja "inimene hammustas koera". Teine uudis on tõesti erakordne.
Loomulikult ei saa üks firmaveeb alati järgida ajakirjandusliku uudise kriteeriume, aga kasulik on teada, mis annab artiklile lugejat huvitava uudise mõõtmed.