Kogenud fotograaf Mailis Vahenurm on võtnud eesmärgiks teha pilte, mis kõnetavad ja inspireerivad. Ta jagab nippe, kuidas võiks ettevõte oma veebilehele, turunduskanalitesse ning sotsiaalmeedia postituste juurde tellida fotosid, mis töötavad ettevõtte heaks. See tähendab, et hetke jäädvustus sünnib tiimitööna koos tellijaga, kus iga detail on oluline ja läbimõeldud ning tulemus kannab edasi õiget sõnumit.
Miks on professionaalsed pildid ettevõttele nii olulised?
Need on olulised just teatud kohtades, nagu koduleht, profiilipildid LinkedInis, mujal sotsiaalmeedia platvormidel, aga ka e-kirja jaluses, ettevõtte esitlustes, pressiteadetes või intervjuudes väljaannetele.
Need loovad esmamulje ja on sageli üks esimesi kokkupuutepunkte firmaga selle kodulehel.
Professionaalne foto lisab usaldusväärsust kahel põhjusel: esiteks kinnitab see, et tegu on reaalse ettevõttega, teiseks loob see mulje tõsiseltvõetavast ning usaldusväärsest brändist.
Pildipanga fotod võivad mõjuda ärimaailmas isegi kahjulikult, jättes kunstliku mulje või muutes ettevõtte liiga sarnaseks konkurentidega – samu pilte võivad kasutada ka teised. Samuti võib probleemiks olla see, et pildipanga fotod ei pruugi sobituda ettevõtte visuaalse identiteediga.
See kehtib ka tehisaruga loodud fotode kohta – kui piltidel on märgata ebareaalseid detaile, võib see jätta amatöörliku mulje.
Tootefotode kvaliteet on samuti väga oluline, sest enamus klientidest peavad tootefotosid ostuotsuse tegemisel oluliseks.
Kas on mingeid valdkondi, kus profipildid on eriti tähtsad?
Jah, eriti kinnisvara ja majutusteenuste puhul, kuna inimesed tahavad näha päriselt seda kohta, mille nad ostavad.
E-kaubanduses on visuaal veelgi tähtsam, sest veebipoes ei saa toodet füüsiliselt katsuda – foto peab andma selge ja atraktiivse ülevaate. Kehva kvaliteediga pildid võivad jätta ebausaldusväärse mulje.
Meditsiinis on aga usaldus võtmetähtsusega, mistõttu peavad visuaalid (fotod, graafika, video jm) looma turvalise ja professionaalse kuvandi.
Samuti on autentseid fotosid hädavajalik kasutada kultuurivaldkonnas, kus need aitavad edasi anda sündmuste õhkkonda ja meelitada ligi külastajaid.
Kuidas aitavad head pildid ja portreefotod luua positiivset muljet?
Usaldusväärse mulje loovad fotod, mis on ühtses stiilis – sama taustaga, kus inimene on hoolikalt valitud riietuses, puhanud ja enesekindel.
Portreefotodel on oluline roll, sest inimesed seostavad ettevõtet selle töötajate ja juhtidega. Kui portreefotode stiil, valgus ja taust haakuvad ettevõtte visuaalse identiteedi ja väärtustega, toetab see brändi terviklikkust.
Portreefoto aitab luua õigeid assotsiatsioone – riietus, poos ja üldine meeleolu annavad edasi, millise ettevõtte ja inimestega on tegu. Näiteks triiksärk ja lips loob (meeste puhul) formaalse ja usaldusväärse kuvandi, samas kui vaba riietus võib rõhutada sõbralikkust ja avatust.
Kuidas panna end korralike piltidega eristuma konkurentidest?
Konkurentidest eristumiseks tasub läbi mõelda oma CVI (Corporate Visual Identity ehk ettevõtte visuaalne identiteet) ning järgida seda fotode pildikeeles.
Kui disainer loob ettevõttele visuaalse identiteedi, määratletakse seal tavaliselt ka fotode stiil, mis sellega kõige paremini haakub. Lisaks aitab eristumisele kaasa läbimõeldud taust, professionaalne jumestus ning hoolikalt valitud riietus, mis toetab brändi kuvandit ja sõnumit.
Millised on levinumad nipid, et luua meeldejäävaid ja meeleolukaid pilte?
Portreefotode planeerimisel tasub esmalt mõelda oma sihtrühmale – milline on nende vanus, amet ja eelistused visuaali osas.
Võib kaaluda ka firmavärvide kasutamist riietuses või vormiriietuse kandmist, kui see on olemas.
Isikupäraste ja mõjusate fotode tegemiseks on oluline valida taust ja keskkond, mis toetavad portreteeritavat.
Pildistamine ei pea toimuma ainult stuudios – sobiv asukoht võib olla ka kontor, linnaruum või mõni ettevõttega seotud keskkond, mis lisab fotodele ainulaadsust.
Meeleolukate ja loomulike fotode tegemiseks tuleb valida fotograaf, kes suudab pinget maha võtta, töötajaid juhendada ja julgustada. Liiga jäikade ja formaalsete pooside asemel võiks eelistada loomulikku ja usaldusväärset kehakeelt.
Valgus mängib foto meeleolus peamist rolli – sageli, eriti siseruumis ei piisa ainult loomulikust valgusest, mistõttu tuleks kasutada ka lisavalgust.
Eksperimenteerida võib mustvalge stiiliga või kasutada teisi põnevaid loomingulisi lahendusi.
Milliseid vigu tuleks piltide tellimisel ja tegemisel kindlasti vältida?
1. Jumestus on sageli alahinnatud tegur, arvatakse, et piisab, kui seda ise teha ning meeste puhul peetakse lausa ebavajalikuks.
Tegelikult aitab professionaalne jumestus märkamatult korrigeerida igapäevaelu jälgi ja tuua esile just need jooned, mida soovid rõhutada. See ühtlustab nahatooni, vähendab punetust, peidab vistrikke, matistab läikivaid kohti ning peidab tumedaid silmaaluseid ja pigmendilaike.
2. Teine levinud viga on sobimatute riiete valik. Näiteks võivad tähelepanu hajutada liiga erksad riided, samuti vales suuruses, kortsus või määrdunud riided.
3. Üheks korduvaks veaks on ka ettevalmistuse puudumine – fotod tehakse ära, kuid hiljem selgub, et neid ei saa mingil põhjusel kasutada.
4. Samuti tasub pöörata tähelepanu ühtsusele – kui erinevate osakondade töötajate portreed on tehtud eri stiilis, võib see jätta segase ja ebaühtlase mulje.
5. Fotograafi valikul peaks eelistama kogenud spetsialisti, kellel on varasem kogemus ametiportreede pildistamisega.
6. Sageli esineb ka probleeme järeltöötlusega – liiga vähene töötlemine võib jätta fotod tooreks ja viimistlemata, samas kui liigne retušeerimine, näiteks inimese kümme aastat nooremaks muutmine, võib muuta tulemuse ebarealistlikuks.
Kuidas peaks ettevõte planeerima oma pildistamisi?
Pildistamise planeerimisele peab lähenema teadlikult ja alustama sellega vähemalt paar nädalat enne soovitud kuupäeva või veelgi varem. See aitab tagada ühtse stiili ning kindluse, et sobiv fotograaf on saadaval. Samuti annab see piisavalt aega riietuse ja stiili läbimõtlemiseks, jumestuse tellimiseks ning vajadusel stuudio broneerimiseks.
Planeerimise ajakava sõltub ka töötajate arvust – suurema tiimi puhul võib kuluda mitu pildistamispäeva. Kindlasti on oluline enne portreede pildistamist korraldada briif fotograafi ja tellija vahel, et kõik olulised detailid oleksid selged ja ootused teada.
Kõik algab selge eesmärgi seadmisest – kus, milleks ja millal fotosid kasutatakse. Samuti tuleks määrata, kui palju kaadreid igast inimesest vaja – kas piisab ühest või on tarvis mitut. Lisaks tasub läbi mõelda, kas vaja on tiimifotot ning kus ja millal see pildistatakse.
Järgmise sammuna tuleks võtta ühendust sobiva fotograafiga, kelle stiil ja lähenemine haakuvad ettevõtte vajadustega. Pildistamine peaks olema sujuv ja hästi organiseeritud, et kõik töötajad teaksid oma järjekorda ja protsess toimuks planeeritud ajaraamides.
Kui fotod on ettevõttele edastatud ja kasutusele võetud, tasub juba varakult mõelda, kuidas tagada regulaarne fotode uuendamine, et visuaalne keel püsiks ajakohane.
Professionaalseid fotosid saab kasutada mitmel viisil sõltuvalt vajadustest. Kodulehel sobivad need hästi „Meist“ ja „Kontakt“ lehele ning olenevalt teemast ka blogiartiklite juurde. Sotsiaalmeedias on need väärtuslikud profiilipiltidena, kuid platvormid nõuavad sageli mitmekesisemat visuaali.
Mida pildistamisel kulude osas jälgida?
Peamisteks kuludeks on fotograafi tasu, mis võib olla tunnipõhine, päevatasu või töötajate arvu järgi, keda pildistatakse. Lisaks võib foto hind sõltuda piltide arvust ja töömahust – põhjalikum järeltöötlus võib tuua kõrgema hinna.
Samuti tuleb selgeks teha, kas fotostuudio kasutus on hinnas või tuleks see eraldi broneerida.
Vajadusel tuleb arvestada jumestaja ja stilisti kuludega. Oluline on mõelda võimalikele lisakuludele – näiteks, kui töötaja haigestub ja pildistamine tuleb edasi lükata või kui ettevõttesse lisandub uusi töötajaid, kellele on vaja korraldada uus fotosessioon.
Kuidas valida õige fotograaf?
Õige fotograafi leidmiseks tuleks esmalt tutvuda tema portfoolioga, et mõista, millises stiilis ja žanris ta töötab. Kvaliteeditunnetus on siin oluline – fotograafi valik ei tohiks olla juhuslik katsetus, vaid teadlik otsus.
Samuti tasub hinnata fotograafi töötlusstiili – kui palju ja millisel viisil ta fotosid töötleb. Kindlasti tuleks oma ootused fotograafile selgelt edastada.
Lisaks tehnilistele oskustele mängib suurt rolli suhtlusoskus – hea fotograaf suudab panna pildistatavad end mugavalt tundma ja juhendab neid pingevabalt poseerima.
Suuremate projektide puhul võib olla soovitatav sõlmida leping, mis määratleb fotode kasutusõigused ja edastamise tähtajad.
Kuidas jälgida ja hinnata piltide toimivust?
Tulemusi saab hinnata mitmel viisil.
-
Koduleht: kui "Meist" lehele on lisatud ameti- ja tiimifotod, tasub jälgida, kas lehel viibimise aeg ja kaasatus (engagement) on suurenenud.
-
LinkedIn: profiilipildi uuendamisel võiks jälgida, kas võrgustik hakkab kiiremini kasvama, kui seni.
-
Usaldusväärsus: hea võimalus on küsida otse klientidelt ja partneritelt, kas nad tajuvad ettevõtet usaldusväärsemana pärast fotode uuendamist.
-
Tööandja bränding: töökeskkonna fotode mõju saab mõõta tööandja brändi näitajate ja sotsiaalmeedia kaasatuse kaudu.
-
Tootefotod: mõju saab hinnata müüginumbrite, e-poe kaasatuse ja bounce rate’i võrdluse kaudu.
-
Ürituste fotod: sotsiaalmeedias saab jälgida, kui palju sündmuste fotosid jagatakse, kas jälgijate arv kasvab ning kas PR-is kasutatud fotod toovad rohkem meediakajastusi ja jagamisi.
Millised on tulevikutrendid professionaalses fotograafias?
Raske on öelda, et need oleks uued trendid, pigem on need juba paar aastat või rohkem levinud.
-
Tehisintellekti (AI) kasutamine nii fotode sorteerimisel kui töötlemisel.
-
Tehisaru loodud fotod.
-
Virtuaalsed fotosessioonid.
-
Droonitehnoloogia areneb kiiresti ning uued mudelid pakuvad AI-põhiseid autonoomseid kompositsiooni lahendusi.
-
Analoogtehnika populaarsus on taas kasvamas – filmikaamerad ja vintage-filtrid lisavad piltidele nostalgilist hõngu.
-
Üha rohkem kasutatakse hübriidlahendusi, kus skaneeritud negatiivid digiteeritakse.
Kokkuvõtteks on professionaalsed fotod ettevõtte jaoks sama olulised kui visiitkaart või logo. Need aitavad luua usaldusväärset muljet, eristuda konkurentidest ja edastada õiget sõnumit. Investeerimine kvaliteetsetesse piltidesse tasub end kindlasti ära, sest need on ettevõtte esindusnäoks nii veebis kui mujal.