Lihtsaid nippe ligipääsetavate e-kirjade kujundamiseks

Tanel Rand
18. okt

E-kirjad on väga oluliseks turundus- ja suhtlusvahendiks kõikide ettevõtete jaoks. Paraku saadavad paljud oma tellijatele endiselt selliseid e-kirju, milles kajastuv sõnum kõikideni kohale ei jõuagi. Ligipääsetavate e-kirjade kujundamine tagab igale tellijale ligipääsu selle sisule olenemata olukorrast, tehnoloogiast ning lugeja võimalikest eripäradest. 

Et kõik sinu uudiskirja tellijad oleksid sõnumite sisust võrdselt teadlikud, vaata kindlasti üle ligipääsetavate e-kirjade kujundamise põhimõtted ja parimad tavad, mille kohta jagab siin nippe Smaily turunduse teejuht ja partner Tanel Rand.

Mis on e-kirja ligipääsetavus?

Lihtsalt öeldes on e-kirja ligipääsetavuse eesmärk tagada, et kõik saaksid sõnumi kätte.

See tähendab ka seda, et puuetega inimesed (vaegnägijad, kognitiivsete piirangutega inimesed jt) saavad kõikidest sinu e-kirjas olevatest elementidest aru ja neil on võimalus nende elementidega suhelda.

Ligidepääsetav e-kiri arvestab inimestega, kes kasutavad abitehnoloogiaid, nagu näiteks ekraanilugejaid. Selle puhul võetakse arvesse ka võimalikke kognitiivsete funktsioonide häireid või õpiraskusi, mille puhul võib kasutaja vajada selgeid ja konkreetseid meilikujundusi ilma suuremate segajateta.

Ligipääsetav meilikujundus tugineb sellistele põhimõtetele nagu semantilise HTML-i ja piltide Alternatiivteksti kasutamine, õige värvikontrasti valimine, selgete pealkirjade ja siltide kasutamine, klaviatuuriga navigeerimine jne. Nende väikeste aspektidega arvestamine tagab, et puuetega inimesed saavad meilis probleemideta navigeerida ning selle sisu mõista ja sellega suhelda. 

Ligipääsetavust silmas pidades kujundatud meilid muudavad ka üldise kasutajakogemuse nauditavamaks, sest sealt on eemaldatud tegurid, mis on kõikide tellijate jaoks veidi segavad. 

Kuidas e-kirjade ligipääsetavus turundusele kaasa aitab?

Ligipääsetavuse rakendamine tõhustab sinu meiliturundust üsna mitmel viisil.

  • E-kirjad jõuavad laiema publikuni. Kui sinu e-kirjad on ligipääsetavad, kaasad oma sihtrühma ka erivajadustega inimesed. See avab tee ettevõtte sõnumitele olulise osani elanikkonnast. 
  • Suurendad tellijate kaasatust. Ligipääsetav disain kipub olema kõikide inimeste jaoks köitvam. Lihtsuses peitub võlu ka e-kirjade puhul, neid on lihtne hoomata ja mõista ning tänu sellele on selliste e-kirjade meiliturunduse mõõdikud paremad. 
  • Järgid vastavusstandardeid. Mitmed seadusted ja standardid nõuavad, et ligipääs digitaalsele sisule oleks kõigi jaoks tagatud, nagu näiteks WCAG ehk veebi sisu juurdepääsetavuse suunised või Euroopa Liidu digiligipääsetavuse standard. Nendest saab täpsemalt lugeda Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelvalve ameti lehelt.
  • Parandad oma kaubamärgi imidžit. Tarbijad hindavad kaubamärke, mis arvestavad ligipääsetavuse ja kaasatusega. See edendab head tahet puuetega inimeste ja nende perede/liitlaste seas.
  • Toetad oma pikaajalisi meilistrateegiaid. Tee oma meilid tulevikukindlaks, alustades kohe ligipääsetava disaini parimate tavadega. Kuna tehnoloogia ja vajadused muutuvad, jäävad need e-kirjad kasutatavaks.

Tehes olemasolevates meilikujundustes ja loomisprotsessis väikesed ligipääsetavuse muudatused, jõuad rohkemate potentsiaalsete klientideni, parandades samal ajal oma brändi mainet. 

Kuidas kujundada ligipääsetavaid e-kirju?

E-kirjade ligipääsetavuse tagamine ei ole üldsegi kulukas ega ülemääraselt keeruline. Toon siin välja mõned parimad tavad, mida selliste meilide kujundamisel silmas pidada.

1. Säilita hea pildi ja teksti osakaal

E-kirja sisus oleva teksti ja piltide suhe peaks olema umbes 60/40. See tähendab, et 60% meili sisust võiks olla tekst ja ülejäänud 40% pildid.

Võid oma e-kirja ka vähem fotosid ja graafikat lisada, kuid proovi mitte ületada seda soovituslikku määra, kuna liiga palju pilte ja vähe kirjeldavat teksti võib muuta meili sisu segaseks.

Samuti pea meeles, et lisada piltidele ALT-atribuut ehk alternatiivtekst, mis laseb kõigil mõista pildi sisu. ALT tekst tagab ligipääsetavuse ka neile, kes on piltide vaate postkastis välja lülitanud või kellel on nägemispuue, või kes kasutavad muul põhjusel ekraanilugejat. 

2. Eelista lihtsat kujundust

Piira erinevate veergude, alajaotiste ja elementide arvu. Nii hoiad kujunduse puhta ja selgena. E-kiri võiks koosneda ühest kuni kahest ühtlaselt paigutatud veerust ning loomulikult peab sisu kulgema loogilises järjekorras.  

3. Eelista vasakule joondatud teksti  

Klassikaliselt vasakule joondatud teksti on enamikel inimestel lihtsam jälgida. Loomingulisem joondamine näiteks keskele või paremale võib küll ilus välja näha ja disainile kaasa aidata, kuid see muudab lugemise ebamugavaks, eriti kognitiivsete häiretega või nägemispuuetega inimestele.

4. Vali kontrastne värvilahendus 

Üks tähtsamaid aspekte e-kirjade kujunduses on seal kasutatavad toonid. Ligipääsetavuse tagamiseks veendu, et teksti ja tausta värvikontrastsus oleks piisavalt tugev. Sea esiplaani ja tausta värvide AA kontrastsuse suhe vähemalt 4,5:1-le vastavalt WCAG-i juhistele. Piisav kontrastsus parandab paljude jaoks sinu e-kirjade loetavust. 

5. Taga teksti loetavus õige kirjatüübiga

Vali selged ja kergesti loetavad fondid ja fondi suurused.

Šeriifideta kirjatüübid (sans serif), nagu Arial, Helvetica või Verdana toimivad väiksema teksti puhul kõige paremini. Põhiteksti fondi suurus peaks olema minimaalselt 12-14. Reavahe võiks olla 1,5 ning hoidu liiga suure reavahe kasutamisest, mis teeb lugemise ebamugavaks. 

Proovi vältida liigselt stiliseeritud või peenikeste joontega fonte, sest enamasti on nendest raske aru saada. Hea loetavuse tagamiseks kasuta tumedat värvi teksti heledal taustal. Olulise teksti rõhutamiseks võid kasutada vähesel määral rasvast fonti (bold) või kaldkirja (italic), samas väldi teksti allajoonimist (underline), sest seda on ekraanidel raskem märgata. 

6. Kasuta semantilisi elemente

Semantiline HTML pakub konteksti ja õige semantilise elemendi rakendamine iga jaotise jaoks aitab sisust aru saada, eriti abitehnoloogiate kasutamisel:

  • Kasuta elementi <header> sissejuhatava sisu (nt logo või sissejuhatava teksti) jaoks. 
  • Elemendi <header> alla kuuluvatel jaotistel võib kasutada täiendavate alamjaotiste jaoks elemente <h1> - <h6>.
  • Interaktiivsed elemendid, nagu menüüd ja nupud, on tähistatud elemendiga <nav>. 
  • Loendid on tähistatud elemendiga <ul>/<ol>/<li> ja nendega seotud elemendiga <label>, kui loendid on paigutatud vormi.
  • Jaluse sisu ümbritseb <footer>, mille sees on asjakohased sildid, nagu <p> või <ul>.

Semantilise HTML-i kasutamine aitab sisu loogilisusele kaasa, lisaks aitab see lugejatel e-kirjas paremini navigeerida. 

7. Määra keele atribuut

Keele atribuut pakub keeleteavet nii otsingumootoritele kui ka abitehnoloogiatele. Enamiku ingliskeelsete e-kirjade jaoks piisab elemendist <html lang= "en">, mis aitab ekraanilugejatel kasutada sobivaid hääldusreegleid.

Eesti keele deklareerimiseks kasutatakse lühendit "et". Keele määramine parandab ligipääsetavust kasutajate jaoks, kes vajavad ettelugemist või teksti tõlkimist.

Oluliseks lisalugemiseks selle tehnilisema teema kohta võid visata pilgu peale Smaily artiklile "HTML e-kirjade võimalused ja piirangud". 

8. Hoia erinevate meiliosade ümber piisavalt ruumi

Vaba ala pealkirjade, lõikude ja muude plokkide vahel aitab meiliosasid üksteisest eraldada, olulist infot esile tõsta ja koormust lugeja silmadele vähendada.

Enamike plokkide vahel peaks olema vähemalt 1-2 tühja rida. Enne e-kirja väljasaatmist saada see kindlasti endale või oma kolleegile ja kontrolli, kas kõik on selgelt struktureeritud ja silmale hea vaadata.

9. Muuda lingid ja nupud muudest kujunduselementidest erinevaks

Veendu, et CTA-del ehk edasi suunavatel linkidel ja nuppudel ning muudel interaktiivsetel elementidel oleks tavalisest tekstist erinevad värvid, allajoondused või muud selged eripärad.

Siinkohal ainult teistsugusest värvist ei piisa. Kontrastsete värvide kasutamine on kasulik nägemisvaegustega kasutajatele. Lõppkokkuvõttes on soovitatav meili loetavuse tagamiseks testida erinevaid vormitegureid.

10. Loo kõigile seadmetele sobivaid e-kirju

Mobiilivaade on tähtis märksõna nii kodulehe kujunduses kui ka meiliturunduses. Kujunda oma e-kirjad nii, et sisu näeks hea välja erineva laiusega ekraanidel – alates laua- ja sülearvutist kuni mobiili ja tahvelarvutini välja. 


11. Väldi läbivate suurte tähtedega kirjutamist

Kuigi suurtähed võivad esialgu tunduda mõtet paremini rõhutavad, on paljude inimeste jaoks silmade suurenenud väsimuse tõttu neid tegelikult raskem kiiresti lugeda.

Kui kirjutad oma lööklause või tähtsa sõna nii, et ainult esimene täht on suurtähega, võimaldab see inimestel hõlpsamalt ja kiiremini lugeda. Alternatiivina võid kasutada suurtähtede asemel paksu kirja, suuremat kirjasuurust või kaldkirja. 

12. Kasuta lugejat kaasavat keelt

Kui sõnastad oma laused kõiki inimesi kaasavalt, väldid tahtmatut tõrjumist ja näitad, et sinu bränd arvestab terve kogukonnaga.

Näiteks võid sõna "vaatajad" asemel kirjutada "kasutajad". Piltide valimisel pea silmas neil kujutatud inimeste mitmekesisust.

Puuetele viidates eelista pigem inimestele suunatud keelt, nagu näiteks "erivajadustega inimesed", selle asemel, et kasutada sõna "pimedad". 

Järeldus: hea turunduse jaoks on vaja ligipääsetavaid e-kirju

Meilide ligipääsetavus on oluline, et jõuda oma turundussõnumitega kogu oma kliendibaasini. Kasutades selliseid kujunduspõhimõtteid nagu semantiline HTML, piisav kontrast, piltide alternatiivtekst jpm, aitad kõigil inimestel e-kirja sisu tajuda ja mõista ning sellega suhelda. Ligipääsetavad meilid on ka üldiselt paremini optimeeritud.

Kokkuvõttes aitab meilide ligipääsetavaks muutmine jõuda laiema publikuni, parandada vastavust meiliturunduse headele tavadele ja eetikale ning tugevdada oma kaubamärgi mainet.

Tanel Rand

Saada kiirelt ja lihtsalt oma kontaktidele kena uudiskiri.

Kasutajad kes lugesid seda artiklit lugesid ka neid

Mis on LinkedIn ja kuidas seda kasutada?
E-post Liiklus Turundus
Põhjalikult: kuidas e-posti turundust õigesti teha?
E-post Turundus
Mida tuleb kindlasti arvestada e-postiturunduse tegemisel?
E-post e-posti turundus e-kirjade saatmine
Mis imeasi on Schema markup ja kuidas seda kasutada meiliturunduseks?
Milleks üldse turundada, kui kliendid on olemas?
Veebimajutus on Facebookis. Sina oled kah.
Saame sõpradeks? Meil on Sulle palju rääkida, küllap Sul meilegi. Teeme ära?
fox-head fox-head
Ka veebis tuleb targalt tegutseda. Eriti veebis!
Veebimajutuse 25 000 klienti rääkisid ja meie kuulasime - oleme teie vajaduste ning tagasiside põhjal loonud blogi, milleta ei saa hakkama ükski edukas e-ärimees. Eesti tippkirjutajad toovad Sinuni värskeimad nipid, uudised ja nõuanded. Ükski trend ei jää saladuseks ning väljakutse ületamatuks!
Klienditeenindus
Lisasime diili sinu ostukorvi, said ikka mega hea diili!

Vali paketi periood

1 kuu põhine arveldus

Kuus 12.08

Kokku 12.08

3 kuu põhine arveldus

Kuus 12.08

Kokku 36.24

6 kuu põhine arveldus

Kuus 12.08

Kokku 72.48

1 aasta põhine arveldus

Säästad 20% ehk -24.16

Kuus 10.07

Kokku 120.80

1 aasta
0.00
2 aastat
0.00
3 aastat
0.00
4 aastat
0.00
5 aastat
0.00
6 aastat
0.00
7 aastat
0.00
8 aastat
0.00
9 aastat
0.00
10 aastat
0.00