Lehele, mida veebisaidil ei eksisteeri, võiks lisada mõne vahva mängu või hea nalja, et see külastajate seas populaarseks muutuks, rääkis agentuuri Thorgate kaasasutaja Ivar Merilo.
Mis on 404-lehed ning miks ja kuidas need tekivad?
404-leht kuvatakse kasutajale siis, kui ta läheb sellisele veebiaadressile, mida ei eksisteeri. Näiteks on sulle jagatud mingisugust blogiartiklit ja enne, kui sa jõuad seda vaadata, kustutab artikli omanik selle ära.
Kui oma veebilehte tegema hakata, siis mida teha, et vältida 404-lehti?
404 täielikult vältida ei õnnestu, kuna alati võib eksisteerida oht, et keegi on sulle lingi jaganud ja sa kirjutad selle aadressiribale ümber ning teed kogemata vea. Küll aga ei tohiks sul olla veebirakenduse sees linke, mis ei vii kuhugile ehk annavad 404-lehe ja seda annab vältida.
Nimelt on olemas tööriistu, mis annavad sulle märku, millised su veebirakenduse siselingid on katkised ja ei vii kuhugile, näiteks Screaming Frog või Google Search Console.
Kui aga kasutaja ikkagi 404 lehe leiab, siis mis info seal kindlasti olema peaks?
Kui kasutaja siiski 404-lehe leiab, siis see peaks kindlasti nägema välja üsna sarnane kogu ülejäänud lehega, et kasutajat mitte ära hirmutada. Tavaliselt satub kasutaja sinna siis, kui ta on teinud vea, näiteks sisestanud veebiaadressi vigaselt ning siis on ilus mitte tema kaela seda süüd veeretada, vaid teda abistada ehk lisada selgitus, kuhu ta sattus ja mida ta edasi tegema peaks, et edasi liikuda.
Samuti on 404-leht hea koht, kus asjale huumoriga läheneda ning olla meeldejääv. Näiteks võib panna sinna mõne mängu. Heaks näiteks on Thorgate’i enda 404-leht, kuhu oleme loonud 2048 mängu. Kui 404-leht on väga hästi tehtud ja naljakas, siis inimesed lausa jagavad seda.
Kas on mingi väga lihtne viis selgitada, kuidas teha nii, et 404-leht poleks lihtsalt valge leht, vaid korralik abivalmis leht?
Hea 404-leht tuleb eraldi kujundada ning disainida ja sellele tuleks lehe eelarvet planeerides aega arvestada.
Mis kasu saab lehe haldaja, kui tema 404-lehed ei ole lihtsalt valged, vaid kuidagi abivalmid?
Kui 404-on tõesti väga hästi tehtud, siis see võib minna viraalseks ning tänu sellele tuua leheküljele rohkem külastajaid ning viia ettevõtte brändi laiali. Samuti tagab kujundatud 404-lehe olemasolu seda, et aadressi valesti kirjutanud inimesed ei lähe lehelt minema, kuna nad ei saa aru, kuhu nad sattunud on ja miks nad järsku imeliku veateate saavad ja mida nad seetõttu edasi tegema peavad.
Tundub, et paljud veebilehed siiski erilahendusi ei kasuta ja 404-lehed on lihtsalt valged musta veateatega. Milline on olukord tegelikult ja miks see nii on?
Olukord on jah selline, et 404-lehti väga ei disainita ning ei arendata, kuna tegelikult lehe loomine ja läbimõtlemine võtab aega ning tavapäraselt ei ole see takistuseks lehe live’i liigutamisel. Kliendi jaoks on see samuti lisakulu ning tavaliselt ütlevad kliendid sellele “ei”, kuna alati on olulisemaid asju, mida disainida, arendada ja parendada.
Mida teha, et olukorda parandada?
Olukorra parandamiseks peaksid kõik arendajad ja testijad siiski kliendile tähelepanu pöörama, kui nad disainimata ja ebaselget 404-lehte näevad. Samuti rohkem selgitustööd tegema, miks on vajalik ka 404-lehed ära disainida ja kasutajatele selgeks teha. Tänapäeval on üha enam olulisem kasutajatele 100% positiivset kogemust pakkuda ning 404-leht on üks võimalus seda teha.