Kuigi veebilehed muutuvad aina lihtsamaks, on mõttekas mõelda ka eraldi mobiilirakenduse peale, kuid seda vaid siis, kui on raha, mida investeerida, selgitas agentuuri Thorgate kaasasutaja Ivar Merilo.
Mida võimaldab teha eraldiseisev mobiiliäpp tavapärase veebilehega võrreldes?
Mobiiliäppe on tegelikult kahte liiki – native äpid ja hübriidäpid.
Native äpid on kohandatud rakendused täpselt selle platvormi jaoks, kus need töötavad, näiteks iOS või Android, ning nende peamiseks eeliseks on kiirus ja kasutajamugavus. Need äpid võimaldavad samuti täielikult ära kasutada mobiiltelefoni riistavara: kaamerat, güroskoopi, GPSi ja teisi lahendusi.
Native äpp tuleb kirjutada iga platvormi jaoks eraldi ning sisuliselt koodi jagada ei saa – seetõttu on native äppide arendamine üsna ajamahukas ning üsna kallis.
Hübriidäpid omakorda on sisuliselt veebilehed, mis on kirjutatud kasutatud tavalist HTMLi, CSSi või Javascripti ning lihtsalt pandud wrapperisse, näiteks Cordova abil, mis avab brauseris õige lehe. Hübriidäpp ei ole nii kiire, kui native äpp, samas eeliseks on see, et ei pea iga platvormi jaoks eraldi rakendust kirjutama. Seetõttu on rakenduse loomine ja edaspidine haldamine kiirem ja seetõttu ka soodsam.
Eraldiseisval mobiilirakendusel on mitmeid eeliseid. Näiteks on võimalus üles panna Google Play poodi ning App Store’i, mis aitavad rakendusel ka paremini levida ning tagada seda, et kasutajad salvestavad selle enda telefoni.
Kui tegu on native äpiga, siis võimaldab mobiilirakendus ka täielikult ära kasutada mobiiltelefoni riistavara ja erinevaid andureid. Näiteks saab luua rakendusi, mis annavad teada, kui telefon sisenes mingisse geograafilisse alasse. Veebirakendused küll toetavad osaliselt andureid, aga mitte kõiki. Native äpp võimaldab näiteks saata telefonisse ka push-teateid.
Millisel ettevõttel oleks rakendust vaja?
Eraldiseisva mobiilirakenduse peale võiks kindlasti mõelda ettevõte, mis pakub oma klientidele näiteks asukohapõhiseid teenuseid. Heaks näiteks on Taxify, mis võimaldab enda asukohta taksojuhtidele jagada ning samas näha ka takso asukohta, kui see sinuni liigub.
Milline ettevõte ei peaks üldse äpile mõtlema ning jääma vaid kodulehe juurde?
Äppi ei ole mõtet luua, kui selle eesmärk on vaid infot kuvada. Äpi arendamine on üsna kallis ning inimesed on harjunud infot otsima siiski veebibrauseri kaudu – keegi ei taha enda telefoni sadu või isegi tuhandeid rakendusi, mis vaid infot jagavad.
See aga ei tähenda, et täna enda veebilehel vaid infot jagavad ettevõtted ei võiks äpi arendusele mõelda – äpp nimelt võib avada traditsioonilisele ettevõtetele täiesti uusi võimalusi enda klientide teenindamiseks ning samuti võib aidata saavutada konkurentsieelise, kui konkurendid veel ei ole endale äppi loonud.
Kas äpi tegemiseks on ka mingi kasutajate piirav, alla mille poleks sel mõtet?
Kuna äppide eesmärk on oma olemuselt erinev, siis kasutajate arv otseselt piirav ei ole. Kui sa teed rakenduse kõikide maailma inimeste jaoks ja seda hakkab kasutama kümme inimest, siis ei ole sellel muidugi väga mõtet.
Kui aga teed näiteks rakenduse enda kümne töötaja jaoks, et nad saaksid mugavamalt ja kiiremalt enda tööd teha, näiteks enda aega logida ehitusel, tänavalampide paigaldamisel nende asukohta salvestada või muud sellist, siis tasub arvutada, kui palju kulu see kokku hoiab.
Pikemas perspektiivis võib ka kümnele kasutajale mõeldud äpp kasulik olla, juba näiteks seetõttu, et aitab konkurentsieelise saavutada, paremat või mugavamat töökeskkonda töötajatele luua ning töötajate tööaega kokku hoida.
Millised peaks olema finantsilised võimalused, enne kui äpi peale üldse mõtlema hakata?
Rakenduse hind sõltub suuresti selle funktsionaalsusest, kuid üldiselt peab native äppide puhul arvestama ühe platvormi peale rakenduse arendamise kulu alates 10 000 eurost.
Aina populaarsemaks muutuvad lihtsad lehed. Kas eraldi äpid hakkavad välja surema?
Äpid ei hakka kindlasti välja surema. Pigem on telefonitootjad erinevaid andureid seadmetele juurde loonud ning see loob täiesti uusi võimalusi, millest täna isegi unistada ei oska.
Eelise saavad need, kes oskavad need andurid inimestele huvitavalt ja kasulikult ka toimima panna. Olles ka Thorgate meeskonnaga mitmeid äppe loonud, siis näeme, et just selliste korduvalt ja mitte-kodus kasutatavate rakenduste puhul nõutakse just kasutajate poolt native äppe ning kui sa ettevõtte juhina otsustad sellesse mitte investeerida, siis pead kartma konkurente, kes selle ära teevad ja sinust mööda kihutavad.