- Miks ühildada sisuloome ja SEO optimeerimine?
- Millistele punktidele peaks SEO vaates keskenduma, et päriselt oma kodulehe nähtavust parandada?
- Kas SEO ja sisu kirjutamine on täiesti erinevad tegevused?
- Kas puhtalt märksõnadele kirjutatud tekst on piisav? Millele tekstide loomisel veel tähelepanu pöörata?
Olulisemad punktid, mida meelde jätta:
1. SEO optimeerimine koosneb 3+1 tegevusest
2. Kirjutamine on vaid üks, kuid oluline osa SEO optimeerimisest
3. Teksti kirjutamine ei pruugi võrduda SEO optimeerimisega ja vastupidi
4. Internet ei vaja järjekordset 300 tühja sõna
5. Leia oma eristuvus ja too välja, millist kasu klient sinult saab
Millest koosneb SEO?
Alustame kontekstist.
SEO optimeerimine on kaugelt rohkemat, kui vaid märksõnadele sisuartiklite kirjutamine, sest tehnilised aspektid SEO osas ja välislingid on sama olulised kui märksõnadele sisu loomine ja oma veebis olevad artiklid.
Kirjutame neist lähemalt.
SEO optimeerimine kui 3+1
SEO-l on 3 suurt osa ja neist igaühes on oluliselt nüansse. Head tulemused saabuvad siis, kui kõik 3 on piisavalt heal tasemel tehtud.
Puudused ühes võivad vähendada SEO tegevuste tulemuslikkust tervikuna. Enamasti saab ühele rohkem panustades teiste nõrkuseid mõnevõrra kompenseerida.
Mis siis need 3 osa on?
1. Tehniline SEO optimeerimine
Mis on tehniline SEO?
Fraasi “Tehniline SEO” all peetakse silmas väga erinevaid asju, mida igaüks tõlgendab pigem enda kogemuse järgi.
Kui ei defineerita täpsemalt, võib lähtuda enim kohatud arusaamast, et tehniline SEO on kogu veebi ülesehitust ja Google’i jaoks olulisi asju puudutavate aspektide käsitlemine. Üks inimene võib pidada tehniliseks osaks SEO plugina kasutamist, teine mõnda konkreetset veebi indekseerimise küsimust. Enamasti jäävad sellest definitsioonist välja märksõnad ja sisu kirjutamine, välislinkidest rääkimata.
Tehnilisest optimeerimisest rääkides tuleb paljudele esimesena meelde veebi kiirus, mida saab igaüks tasuta mõõta Google PageSpeed Insights abil.
Kas kiirus on üks paljudest asjadest, mida SEO puhul arvestada?
Jah. Ent kas ka üks olulisematest? Kindlasti mitte.
Tehniliste asjade seas on kaks kiirusest kriitilisemat:
- otsingumootorite ligipääsetavus veebile
- märksõnade ja sisuga optimeerimiseks sobivate lehekülgede / artiklite / muude ressursside olemasolu
SEO tehnilisest osast võib mõelda kui vundamendist, millele ehitada oma sisukate lehekülgedega hoone, kuhu välislinkide abil aitame külastajatel jõuda.
2. Märksõnad ja sisuloome
Kui tehniline osa on korras, on aeg tegeleda märksõnadele optimeerimisega.
Märksõnade analüüs ja sisuloome on enim tuntud SEO tegevused.
Reeglina on neid mõistlik teha selles järjekorras:
- Hetke märksõnade leitavuse ülevaade ja põhjalikumaks märksõnade analüüsiks sisendi kogumine
- Märksõnade analüüs
- Märksõnade analüüsi leidude grupeerimine vastavalt prioriteetidele ja muule olulisele
- Briifide ja sisendite koostamine sisuloomeks
- Sisuloome korraldamine ja haldamine – siin aitab sisukirjutaja
Sellega koos tekib ülevaade kolmest väga olulisest asjast SEO osas.
1. Missuguseid märksõnu antud valdkonnas üldse otsitakse?
2. Missuguseid olemasolevaid lehekülgi on mõistlik SEO osas kohendada?
3. Missugused uued leheküljed või artiklid on vaja luua.
Tasub meeles pidada, et SEO tööriistade andmed ei ole täielikud. Erinevatel tööriistadel on erinevad mõõdikud ja ruumi tõlgendamiseks on palju.
SEO märksõnade analüüs koos tegevusplaani ja sisu briifidega aitab selles kõiges orienteeruda ja konversioonidele mõeldes prioriteete seada.
Ühe olulise SEO vea vältimine
Läbi põhjalike tegevuste saad vältida ühte olulist SEO viga – märksõnadele uute artiklite kirjutamist, kuigi nendega tuleb juba välja mõni sinu olemasolev lehekülg.
Muide, see leitav lehekülg ei pruugi olla üldsegi artikkel, sest otsingukavatsus ehk search intent on Google’is erinevate märksõnade jaoks erinev.
Mõnel juhul otsitakse tooteid, mõnel juhul pigem ettevõtte või brändi avalehte.
3. Oma veebi väline osa – välislingid, ent mitte ainult
Kui veebileht toimib ilma tehniliste probleemideta ja on tänu tehnilisemale SEO-le ja sisutööle ilusti märksõnadele optimeeritud, siis hakkavad leheküljed märksõnade suhtes Google´i otsingus esile tulema.
Tulemused paranevad.
Kahjuks vähegi konkurentsitihedas valdkonnas ei pruugi ilma linkideta leheküljed kiirelt või üldse esimeseks tulla.
Seega on lisaks eelmistele tegevustele vaja tegeleda ka välislinkidega ja välislinkide kui SEO tööde olemus võib olla üllatav – see on vähem tehniline kui arvaks.
Välislingid kaasnevad muu kohaloluga veebis
Siis on lehekülgede kõrgemale aitamiseks vaja suunata SEO tööde fookus enda kodulehelt väljapoole – sinu äri kohalolule mujal veebis ja sellega koos keskenduda kvaliteetsete välislinkide hankimisele.
On aeg välislinkide analüüsi ja strateegia koostamise käes, et saada vastused:
- Missugused lingid on väärtuslikud?
- Kuidas neid enda valdkonnas hankida?
- Kuidas linkidelt aega ja raha säästa?
Iga välislink on kui hääl sinu veebi ja konkreetsemalt sinu veebis asuva lehekülje poolt, mis ütleb – jah, seal asub selle märksõna suhtes väärtuslik lehekülg.
Kuigi linkide kui häälte kvaliteet on väga erinev, võidab kokkuvõttes see veebileht, millel on kogu SEO tervik paremini paigas ja millel on rohkem kvaliteetseid linke kui teistel.
Mõeldes SEO tööde kiirusele
SEO kolm suurt plokki moodustavad kokku omajagu tööd, mis on SEO auditis kirjutatud arusaadavaks tegevuskavaks.
Sõltuvalt teenuste arvust või soovitud märksõnade leitavusest võib tegevuskava maht ulatuda kümnete lehekülgedeni.
Suuremate e-poodide puhul on SEO tööde fookus vaja välja valida kümnete või isegi sadade tuhandete lehekülgede hulgast.
SEO tööde kiirusest – sprint või maraton?
SEO tööd võib teostamise kiiruse mõttes jaotada sprindiks ehk lühiajaliseks suuremaks projektitööks või siis rahulikumaks maratoniks ehk väiksemateks igakuisteks tükkideks.
Esimesel juhul on investeering mõnevõrra suurem, samas selgub SEO osas kohe pikaajalisem plaan ja ees on kogu tegevuskava.
Selle järgi tehnilisi asju korrastades, sisu luues ja linke tehes on võimalik juba mõne kuuga saavutada tulemusi, mis igakuisteks väiksemateks osadeks jagatuna võtaksid oluliselt kauem.
SEO optimeerimise igakuisteks tükkideks jagamine on turul rohkem tuntud, sest tellijad küsivad ja SEO-spetsialistid tihti ka eelistavad müüa kuupõhiseid pakette.
Enne igakuise SEO kasuks otsustamist tasub aga hinnata, kas tulemuste saavutamise selline kiirus on vastuvõetav?
Tehes väikese ühiku asju igas kuus, näiteks tegeledes ühe või paari märksõnaga, võivad tulemused lasta end oluliselt kauem oodata.
+1 lisaks eelnevale: SEO haldus ehk monitooring
SEO monitooring tähendab SEO olukorra jälgimist ja vajadusel haldustegevusi.
Kui veeb või e-pood on SEO mõttes ühe korra põhjalikult korrastatud, ei pruugi see vajada optimeerimist niipea. Näiteks mitmed Silveri enne 2020ndat aastat põhjalikult korrastatud veebid on püsinud headel positsioonidel ja toovad päringutena tulemusi tänaseni.
Samas on mõistlik hoida kätt igakuiselt siiski pulsil, et märgata õigel ajal, millal on taas vaja midagi teha ja siis sellega tegeleda.
Terviklikult lähenemine on tulemuslikum
Põhjalik SEO analüüs ja strateegia katavad kõik ülaloleva ja on detailse SEO tööplaani ning sisuloome aluseks.
Pärast tegevusplaani koostamist ja läbi arutamist on kriitiline SEO asjad, millest üks aega ja ajuragistamist nõudvamaid on sisu loomine, mõneks nädalaks või kuuks omale fookusse võtta.
Nii saab tegeleda oluliste asjadega võimalikult operatiivselt ja saavutada soovitud tulemused kiiremini.
Kuigi SEO optimeerimise nime all tehakse palju erinevaid tegevusi, ei anna enamasti tulemusi ülaltoodud kolmest asjast üheainsa hästi tegemine.
Fookus tagasi märksõnade analüüsile ja sisuloomele
Tuleme tagasi märksõnade analüüsi ja sisuloome juurde, rääkides sellest põhjalikumalt.
Detailse SEO märksõnade analüüsi 3 peamist eesmärki on välja selgitada:
- mis märksõnadega mis leheküljed juba välja tulevad
- missuguseid märksõnu üldse antud valdkonnas otsitakse ja missugustele neist mis järjekorras keskenduda
- mida iga märksõnaga teha ja mis leheküljel.
Selle põhjal saab ette valmistada sisuloome briifid ehk sisendi eri lehekülgedel oleva sisu toimetamiseks.
Seejärel ongi aeg sisuloome käes.
Põhjalik analüüs aitab säästa aega ja raha
Seda kõike on vaja selleks, et vältida raha- ja ajakulukat viga, mida väga sageli tehakse – luues uut sisu märksõnadele, millega mõni olemasolev lehekülg juba otsingus leitav on.
Tasub arvestada, et paljude märksõnadega ei tule Google’i otsingus välja üldsegi mitte (blogi)artiklid, vaid need võivad olla ka sinu muud leheküljed.
Miks ühildada sisuloome ja SEO optimeerimine?
Sisu luues tasub meeles pidada, et kodulehe tekstid on osa ettevõtte väärtuspakkumisest ja peavad edasi andma heaolu, mida sa läbi oma toote või teenuse klientidele lood.
Puhtalt SEO eesmärgil loodud tekstid võivad sinu kodulehele tuua küll palju külastusi, kuid kui inimene sealt kasulikku infot ei leia, siis vajutab ta kiirelt back-nuppu ja lahkub lehelt, sest sinu leht ei kõneta teda.
Sageli juhtub ka, et veebilehe tekstid kirjutatakse üldse ilma märksõnadeta.
Ilma SEO-ta ei tule aga veebileht otsitulemustes välja ja nii võib juhtuda, et sinu lehel ei käigi hoolimata loodud sisust peale püsiklientide ja sõprade muid külastajaid.
Selleks, et tekstid oleksid huvipakkuvad nii otsingumootorite algoritmidele kui ka päris inimestele, on kasulik sisuloome ja SEO optimeerimine omavahel ühildada.
Sisuloome eesmärgiks ei ole ritta seada 300 või 500 sõna, vaid välja tuua, mida sul on maailmale pakkuda – ja usu, see unikaalsus on igas ettevõttes olemas, ka siis, kui tegutsed konkurentsitihedas valdkonnas.
Mõtle sellest nii:
- Millist väärtust sa oma veebilehega klientidele lood?
- Millises keeles sa oma klientidega räägid?
- Kuidas sa kliendi muresid lahendad?
- Millist teeninduskogemust sa neile pakud?
Kõik need on teemad, millele tasub tekstide kirjutamisel mõelda, sest netis surfates otsime me märksõnadega eelkõige neid ettevõtjaid, kes suudaksid meid oma veebilehe kaudu veenda, et nad suudavad meile pakkuda just seda, mida me hetkel vajame.
Aseta end kliendi kingadesse
Veebitekstide loomisel kipume me liiga tihti rääkima endast, oma toodetest ja teenustest, oma ettevõtte uhkest ajaloost või strateegiast.
Selleks, et inimene veebilehele või blogiartiklile pikemalt peatuma jääks, pead sa end aga kirjutades asetama täpselt vastupidistesse kingadesse.
Kui ma oleksin klient, siis millised on minu valupunktid? Mis on need küsimused, millele ma vastust otsin? Millised lubadused minu kahtlusi ja hirme maandavad?
Inimene otsib eelkõige vastust küsimusele, millist kasu ta siit saab.
Toote erinevad omadused ja füüsilised parameetrid on küll tähtsad ja toredad, aga sellest olulisem on välja tuua kasusid ehk mida sul on kliendile pakkuda ja kuidas see tema elu paremaks muudab.
SEO artiklite kirjutamine – kust alustada
SEO artiklite kirjutamine saab alguse õigetest märksõnadest.
Siin tuleb arvesse võtta kahte asja – otsing (search) ja kavatsus (intent). Kui märksõna on see, mida inimene veebist otsib, siis kavatsus määrab ära konteksti.
Näiteks kui kirjutada Google’isse otsing „seinte värvimine“, siis võib selle taga olla erinevaid kavatsusi.
Võib-olla sa soovid värskendada oma elutuba.
Samal ajal võib aga sind huvitada hoopiski fassaadi värvimine või puitlaudisega kaetud aiamaja renoveerimine.
Selleks, et SEO artikkel võtaks arvesse nii märksõna kui ka kavatsust ehk konteksti, on kasulik lasta SEO-inimesel kokku panna SEO briif, kus on kõik vajalik kirjas. Veel parem, kui tervele veebilehele läheneda tervikuna ja lasta SEO briifid teha erinevatele märksõnadele ühekorraga, et ei tekiks dubleerimist.
Kui ettevõte on suur ja teenuste hulk on lai, siis võib selline dokument koosneda enam kui 100+ lehekülje briifist.
See ei tähenda, et sa peaksid 100+ teksti kirjutama ühekorraga, vaid seda, et sul on olemas pikaajalisem sisuloome plaan, kuhu liikuda, et iga loodav tekst täidaks ühtlasi ka SEO eesmärki.
Plaanist sünnib omakorda sisukalender, kus on kirjas igakuised tegevused ja artiklid, mida kirjutada.
Jälgi, mis keeles sa räägid ehk milline on sinu brändi hääl
Luues sisu veebilehele ja muudesse kanalitesse, peame me alati mõtlema sellele, millist tonaalsust me lugejale edasi anda tahame. See kehtib ka SEO-tekstide puhul.
Ükskõik, kas me räägime B2C ettevõtetest või B2B ettevõtetest, lõppkokkuvõttes käib äri alati inimeste vahel. Kodulehe visuaalne ja tekstiline keel peavad peegeldama ka seda, kuidas sa oma klientidega räägid ehk milline on sinu brändi hääl.
- Kas sinu ettevõte on mänguline ja agiilne või oled kinni traditsioonides?
- Kas sinu hääletoon on ülevoolavalt sõbralik, reserveeritud või kuskil vahepeal?
- Oled oma klientidega sina-sõber või teietad neid?
Erinevaid sihtrühmi kõnetab erinev kõneviis, seega pead oma hääletooni sättima ka potentsiaalsete tarbijate järgi.
Olles leidnud oma stiili, siis kasuta seda läbivalt kõigis tekstides – lisaks kodulehele ka meediaartiklites, sotsiaalmeedias, e-kirjades ja trükistes.
On päris suur vahe, kas lisad veebilehele tuimad tootekirjeldused või kirjutad tekstid päriselt enda omaks.
Mitte-midagi ütlev tekst ei kutsu ostma.
Kui tekstist kumab aga läbi see, millist kasu klient sellest tootest saab ja mida ta võiks klienditeekonnalt oodata, siis on palju suurem tõenäosus, et klient toote ostukorvi lisab.
Sisu kirjutamine ja erinevad lähenemisviisid
Sisu kirjutamiseks on laias laastus 3 võimalust – kirjutada tekstid ise, tellida tekstid mõnelt sisukirjutajalt või lasta sisu kirjutamine ära teha AI-l.
Ise kirjutamine on enamasti üsna aeganõudev ja paljudel ei ole kirjutamisgeeni. Nii jäävad valikusse sisukirjutaja ja AI.
Tihti eeldatakse, et tellides tekstid sisukirjutajalt, ei ole vaja ise kaasa mõelda. Nii võib aga lihtsasti juhtuda, et tellitud tekstid on küll muhedad, aga need ei räägi sinu ettevõttega ühist keelt.
AI-ga on tegelikult sarnane mure. Küsides AI-lt näiteks teksti raamatupidamise teemal, söödab robot sulle ette näiliselt kõlavad finantsteemalised laused, mis aga tihti ei moodusta tervikut ja ei ütle midagi sinu kui ettevõtja kohta.
Päris tihti lipsab AI-tekstidesse sisse ka mõni fundamentaalne viga, mida on raske märgata, sest, et AI esitab veenva tõena nii õiget infot kui ka väärinfot.
Kui sinu nõrk koht on teksti struktureerimine, siis kindlasti saab AI sind selles aidata.
Mis puudutab aga ettevõtte unikaalsust ja sulle omast brändikeelt, siis seda robot (täna veel) kopeerida ei oska ja igaks juhuks tuleb arvestada, et tihti on AI teksti ületoimetamine isegi ajamahukam kui päris nullist kirjutamine.
Kuidas käib sisuturunduse planeerimine
Sisuturundus keskendub väärtusliku sisu loomisele ja levitamisele erinevates kanalites, hõlmates lisaks kodulehele ka teisi kohti, kus sa enda ettevõtte alt oma praegustele ja tulevastele klientidele infot jagad.
Selleks, et kujundada endale eksperdi mainet, on vaja sisuturunduse planeerimine ette võtta terviklikult ja mõelda, läbi milliste kanalite ma saan oma sihtrühma kõnetada.
Sisuturunduse planeerimisel on sul suur abi kogenud SEO-spetsialistist ja sisukirjutajast.
SEO-ekspert saab soovitada kanaleid, kus lugusid avaldada ning see kattub välislinkide hankimisega. Koostöös sisukirjutajaga saad kiirelt valmis kirjutada vajaliku arvu lugusid, avades igas kanalis veidi erinevat vaatenurka.
Sisuturunduse kõige suurem väärtus on müügitunneli ülemises otsas ehk seal, kus on oluline harida potentsiaalseid ostjaid.
Tasuta nõuannete jagamist ei tasu karta – see, kui sa õpetad inimest midagi tegema, ei tähenda, et ta siis sinu teenust ei vajaks.
Läbi sisuturunduse saad luua endale suuremat jälgijaskonda ja suunata potentsiaalseid kliente oma kodulehele järgmiseid samme astuma.
Millise kodulehe sisu kirjutamine toimib kõige paremini?
Kodulehe sisu kirjutamine peaks avama kliendile seda väärtust, mida ta sinult saab. Kuidas seda aga täpsemalt teha?
Siin on kaks alati toimivat ideed, mida saad kasutada nii kodulehe sisu kui ka artiklite puhul:
Jaga nõuandeid enda valdkonnast
Siia alla käivad kõikvõimalikud nõuanded ja vastused korduma kippuvatele küsimustele. Jaga näpunäiteid, mida inimene saab ise enda heaks teha.
Kui sinu teenus on hooajast sõltuv, siis too välja, mida teha talvel, kevadel, suvel või sügisel.
Kui tegutsed B2B äris, siis saad oma artiklid siduda näiteks oluliste tähtaegadega enda valdkonnas või seadust puudutavate küsimustega, samuti käibe kasvatamise ja ettevõtte arendamisega.
Jutusta kliendilugusid
Kliendilood on alati head müügiartiklid, sest läbi kliendilugude saad lugejale aimu anda, mis tänu sinu tootele või teenusele sinu klientide elus on muutunud.
Kliendilugu avab läbi kliendi silmade, milline oli tema esialgne valupunkt ehk probleem ja kuidas sinu ettevõte aitas seda olukorda lahendada.
Eriti hea, kui saad välja tuua konkreetseid kasusid. Näiteks B2B lahenduste puhul – kas vähenes töötajate tööaeg, suurenes käive või optimeeriti tootmist.
Artikli kirjutamine koostöös sisukirjutajaga
Palgates endale appi sisukirjutaja, on oluline kokku leppida tööpõhimõtetes, et artikli kirjutamine viiks ka suurepärase tulemuseni.
Selleks, et artiklisse saaks sisse vajalik emotsioon ja kliendi kasu, on hea artikli kirjutamist alustada intervjuust.
Intervjuu käigus tekivad vajalikud pusletükid, mille sisukirjutaja kirjutab lehekülje SEO-briifi alusel kokku sujuvaks looks.
Kui artikli eesmärk on presenteerida edulugusid, teeb sisukirjutaja intervjuud ka sinu klientidega, noppides sealt välja olulisemad rõhuasetused.
Kui tekst on valmis, siis on tekstile või artiklile vaja ka omanikutunnetust. Sisukirjutaja loodud tekst ei tohiks mõjuda võõralt, vaid see peab saama sinu omaks. Ainult siis saab öelda, et see tõepoolest jutustab SINU ettevõtte lugu.
Lõppkokkuvõttes on sisukirjutaja ikkagi ghost writer – ta kirjutab küll sinu eest, aga see, mis kirja saab, peab olema sinu nägu.
Mida teha ja mida mitte teha, et sisu loomine ja artikli kirjutamine tooks tulemusi
Ükskõik, kas sul seisab ees artikli kirjutamine või uue veebilehe loomine, kui juba tekste luua, siis on tark SEO ja sisuloome omavahel ühildada.
Selle juures tasub aga meeles pidada, inimesed ja robotid käituvad erinevalt.
Kui robotid skaneerivad märksõnu ja lehekülje koodi, siis inimesed otsivad veebis olevast sisust lahendusi oma päriselulistele küsimustele.
Ära avalda oma veebilehel tekste, millega sa ise ei samastu, sest siis ei samastu sinuga ka kliendid. Sisutühi blogipostitus, kuhu ei ole ettevõtte unikaalseid teadmisi lisatud, võib sinu ettevõtte mainele loodetud tulemuste ja kasu asemel tuua hoopis kahju.
Internet ei vaja järjekordset 300 tühja sõna, vaid tekstid peavad ka mingit käegakatsutavat väärtust looma.
Oma usaldust saad kasvatada läbi tekstide, mis annavad sinu klientidele teada, kuidas sa nende muresid lahendad. Sõltumata sellest, kas kirjutad ise või tellid tekstid AI-ilt või sisukirjutajalt – jälgi alati, et sinna saaks sisse ka näpuotsaga sinu ettevõtte unikaalsust ja emotsiooni.
SEO auditid koos tegevusplaaniga - Semturundus.ee
Sisuloome ja tekstide kirjutamine - Uppercase.ee