Veebimajutuse Äristarteri saates on Katrin Hinrikusel seekord külas mees Saaremaalt. Ta on ettevõtja ja turundusekspert, kes on aluse pannud mitmetele väga edukatele äridele ning olnud turundusmentoriks üsna paljudele Eesti ettevõtetele. Kokaks õppinud ja aastaid Soomes ehitajana töötanud Sven Nuum räägib Äristarteri saate 2. osas, kuidas ta nagu orav rattas palgatööd tehes soovis alustada raamatute ja veebikursuste abil enesearengu uut teekonda ning jõudis turunduskoolitusteni.
Rutiinist väljus ettevõtja 2013. aastal, kui temast sai ettevõtja ning 2015. aasta jaanuarist alustas koos Teet Torimiga turunduskoolituse äri päris nullist.
Vaata Äristarteri saate 2. osa siit:
Millise summaga on võimalik üldse ettevõtlusega alustada?
Kas nullist alustamine nõuab siiski ka mingeid investeeringuid ja rahapakki tagataskus? Sven Nuum seda siiski nii ei arvanud ja alustas esialgu lausa ilma kontoripinnata kohe tegutsemist nii-öelda põlve otsast.
"Alustada saab igat moodi ja kindlasti on ettevõtteid erineva vajadusega, aga meil kulus selleks 100 eurot," meenutab ta. Ühte järgmisse ettevõttesse sai pandud siiski tuhat eurot, aga selle sai peagi tagasi. Alles välisturgudele laienemiseks hakati otsima suuremat rahastust.
"See oli tegelikult viga, et me läksime suure hurraaga välisturgudele ja kogu see raha, mis me teenisime, läks kasvu tagasi," räägib Nuum laienemise kiirest kogemusest, "hakkasime seda kasvu natuke nagu liiga palju taga ajama ning saime õppetunni, et kasv läks väga kiireks ning meil lendas sisuliselt kõik õhku, sest polnud mingit süsteemi."
Põhiviga seisnes selles, et prooviti kohe minna igale poole välisturgudele ning kõike tehti juba inglise keeles. Ettevõtja annab siin ka kohe esimese soovituse: ei tasu ennast alguses finantsiliselt üle koormata, vaid võtta üks põhiturg, kõigepealt näiteks soovitatavalt Eesti enda turg, et testida oma toode ära.
"Siin Eestis on palju lihtsam saada hästi kiiresti tuntud brändiks ja jõuda inimesteni, kes hakkavad levitama soovitusi. Nendega saab oma emakeeles suhelda, nende tagasisidet mõista, kõik on tuttav," soovitab Sven Nuum, "alustada võiks eesti keeles ja pinged maha võtta."
Kuid inglise keeles võiks alustada digitoodetega juhul, kui inglise keel on mugav, et sellega sisu luua, soovitab ta mõnel juhul ka kohe rahvusvahelises keeles tegutsema hakata, sest siis on juba võimalused suuremad.
Alusta lihtsamast, ära võta liiga suurt ampsu
Alustada soovitab ettevõtja siiski ainult ühe tootega, et ei peaks korraga liiga palju tegema. Kui alustada üksi, siis peab ju väga palju asju ise ära tegema, seega pole mõtet liiga suurelt kohe end üle koormata.
"Ma ise alustasin saja euroga," meenutab Nuum, "tegin ise Photoshopis firmale logo, täna saab seda Canvases veelgi lihtsamalt kujundada, veebilehe saab ka ise luua, kõik on väga odav. Sul pole reklaamiosakonda vaja, piisab Facebooki kontost, kus hakkad turundust tegema, muidugi peab ise ära õppima mingid oskused, kui tahad alustada väga väikese eelarvega."
Tema sõnul ongi ise väga kasulik alguses proovida, sest siis teab pärast nõuda teistelt inimestelt, kuna juba tead, kui kaua miski aega ja vaeva võtab.
"Sa pead ettevõtjana ise suutma oma turundusest aru saada ja tegelikult on see ka eelis oma turundust ise teha, sest just sina räägid oma tootest kõige kirglikumalt," annab ettevõtja järgmise soovituse, "see läheb sulle endale kõige rohkem korda. Minu soovitus olekski, et raamatupidamist ei pea ära õppima, selle jaoks on inimesed, see on võrdlemisi odav, äriplaaniks võta keegi appi, samamoodi on olemas kodulehe tegemise õpetusi. Need tööriistad, mis olid varem kättesaadavad vaid suurtele ettevõtetele ja väga kallid, on nüüd kättesaadavad kõigile. Ainult natuke tuleb oma aega investeerida."
Esimene ettevõte, kus Sven Nuum turundust tegi, maksis ühe Facebooki reklaamikujunduse eest 50 eurot. Siis ei olnud veel tasuta Canvast. Nüüd saab seda kõike täitsa ise teha. Koduleht võib-olla maksab kokku 500 eurot, hinnad on aga siiski seinast seina. Aga võib ka kümme tuhat eurot maksma minna, kui tahad väga korralikku. Kui nüüd alustada ettevõtlusega ja töölt ära tulla, siis see 10 000 eurot on aga hoopis parem järgnevate kuude kuludeks reservi võtta, et ära elada ning kasulikumaid oskusi omandada. Kõigepealt on Sveni sõnul siiski turundus kõige olulisem asi, kuni oled jõudnud oma miljonise aastakäibeni, et see siis näiteks proffidele üle anda.
Turundus saab teenimatult liiga vähe aega
"Enamus ettevõtted panevad turundusse väga vähe aega," rõhutab Sven Nuum, "mõned pühendavad sellele kümme protsenti ajast. Tegelikult peaks 180 protsenti pühendama. Ma ei räägi seda sellepärast, et oma turunduskoolitusi reklaamida, vaid lihtsalt tean omast käest, olen nii koolitanud juba tuhandeid, et sa pead ise turundusest aru saama. Sa pead ikkagi teadma, mida nendelt inimestelt nõuda, mida peab tegema, kuhu oma aega ja ressurssi panema, sest turundus võib väga kiiresti raha ära põletada valede kanalite peale raisates."
Nuum toob näite. Kui kliente peale ei tule ning müügikontakte pole, siis sa ei saa oma toodet paremaks teha: "sa ei saa omale ilusat kodulehte tellida, ei saa inimesi juurde võtta. Jäädki sinna oravarattasse. Sul võib olla väga hea toode, aga kui keegi ei tea sellest, siis sa ei saa inimesi aidata, ei saa maailma muuta. Kuni saja tuhande eurose aastakäibeni sa pead ise oma turunduse ära tegema, pead ise oma kliendid ja oma diilid ära tooma, see on kindlasti mu soovitus."
Tema sõnul kardetakse turundust, et see on liiga suur väljakutse, aga turundus ei ole tegelikult nii raske, kui tundub.
Kogu maailm on lahti
"Kui ma maksan näiteks alustava ettevõtjana 500 eurot reklaami eest ajakirjas, eks see on vist väga suur summa," jätkab Nuum, "ja kui nüüd seal ei saa klikkida, siis lihtsalt lehitsetakse edasi. Samamoodi pannakse Facebooki reklaamidesse viie-eurone eelarve ja kui nähakse, et see viie päeva pärast ei toimi ning keegi kliki sellel reklaamil, siis pannakse see kinni. Saaks aga panna mitu reklaami, et testida neid. Tänapäeval on meil Facebook, ei pea kohvriga ise teise riiki kohale minema, kui tahad hakata Eestist välja laienema. Facebooki reklaam töötab igal pool põhimõtteliselt üle maailma, saab linna täpsusega sihtida ka näiteks asukohapõhist äri, kui teed oma salongi kuskil kohapeal. Oletame, et avad Haapsalus näiteks kohviku või mis iganes asukohapõhise äri, reklaamida saab seda viie kilomeetri raadiuses Haapsalust. Selle näitamine tuhandele inimesele maksab reaalselt mingi paar eurot. See on väga-väga-väga soodne, selle tassi kohvi raha eest peaksid kõik need inimesed seal Haapsalus teadma, mida sa pakud."
Ideaalselt head reklaami ei peagi enam tegema?
Sven Nuumi sõnul on reklaamide maailmas toimunud olulised muutused. Enam ei peagi ideaalse sisuga reklaami lõpuni valmis mõtlema. Saab hoopis panna näiteks kolm või viis variatsiooni reklaamist erinevate piltide, natuke erinevate tekstide, pealkirjade ja videotega testimisele. Algoritm teeb ise põhitöö ära. Ei pe looma kohe täiesti ideaalset reklaami, sest on näha, et millised variandid toimivad, millised mitte ja need viimased saab siis kohe kinni panna, et mitte nende peale rohkem raha asjatult kulutada.
Facebooki strateegia on turunduskoolitaja arvates nüüd selline, et tavalised postitused ei jõua eriti kuhugi, see on ühesuunaline tegevus neid postitada. Tuhandest jälgijast vaid väga väike osa näeb neid. Inimesed on Facebookis aga kohal iga päev ning kui üks päev ei postita midagi, siis sind polegi sel päeval näha. Tasulise reklaamiga aga on kogu aeg kättesaadavad Eestis kuni 900 tuhat inimest.
Kuidas kõik alguse sai
Sven pani oma Instagrami postituse oma ühest esinemisest ettevõtluspäeval Tallinnas, lisades juurde, et jäta kommentaar, kui oleksid huvitatud kursusest, kuidas ettevõtlust alustada. Lühikese ajaga tekkis sinna ligi sada kommentaari.
Huvi tundus suur ja nii ta lubaski juba paari kuu pärast kursuse teha, valmistas selle jaoks esimese lihtsa maandumislehe, kus oli eelregistreerimine, pani selle lingi Instagrami ning kohe reageerisidki esimesed 50 inimest. Tasulise reklaami peale tuli veel kaks-kolmsada huvilist juurde, lõpuks kogunes rahvast 500, kes liitusid ka meililistiga. See kõik juhtus veel enne, kui ükski üritus polnud toimunud.
Muretse vähem: tundmatuna alustada ei olegi nii halb
Turundusasjatundja sõnul on nüüd tasulise reklaami eeliseks just see, et sa võid olla täiesti tundmatu tegija ja polegi veel midagi korraldanud ning ainuke asi, mis on oluline, on see, kuidas sa suudad inimesi aidata, pakkuda neile midagi, mis nende probleemi lahendab ja elu paremaks teeb.
"See on tõesti ainuke asi, mis inimesi huvitab. Enamust inimesi ei huvita isegi need tuntud brändid, mida kõik teavad, alustava ettevõtjana on aga esialgu see hirm, et mind ju keegi ei tea, aga see tegelikult ei loe. Alustav ettevõtja ei pea selle pärast nii palju muretsema."
Oskused, mis on alguses olulised
Sven annab oma kolm-neli soovitust alustavale ettevõtjale. Copywriting ehk see, kuidas oma ettevõttest rääkida, ongi turundusega alustades väga oluline, võiks öelda, et isegi lausa põhiline. Ehk kuidas oma tootest rääkida nii sotsiaalmeedias kui kodulehel.
Selle õppimiseks on palju erinevaid koolitusi ja raamatuid. Timo Porvali turunduslaborit soovitab ta ka, et copywritingust teada saada, aga turundust peaks kõige rohkem õppima ise. Ka töötukassa uuringust selgus, et ettevõtluse suurim väljakutse ja takistus oli inimeste arvates just turundus.
Alustava ettevõtja puhul on Nuumi sõnul veel tähtis kodulehe tegemise baasoskus, Wordpress, oma domeeni registreerimine veebimajutuses, mis maksab ainult kümme eurot ja juba saabki hakata ise pusima esimeste sammude kallal firma turunduses.
"Kindlasti on oluline ka suhtlemisoskus," lisab turundusekspert, "mulle küll meeldib esineda, aga ma tegelikult alguses väga-väga kartsin seda, ei julgenud isegi kolme inimesega rääkida, et äkki ütlen midagi valesti. Üks esimesi raamatuid sel teemal, mida lugesin, oli Dale Carnegie "Kuidas võita sõpru ja mõjutada inimesi". Sealt saab juba natukene omandada seda tekstide loomise oskust, kuidas inimestele läheneda. Sul on vaja hakata erinevate inimestega suhtlema. Kui nüüd kirjutad nendele pika kirja oma eluloost või tahad hakata kohe midagi nõudma, siis sind eiratakse, lihtsalt ei saa vastuseid. Ja seda põhjusega. Esimene pöördumine peaks olema võimalikult konkreetne ja kasulik sellele inimesele, sest mul on teda vaja rohkem, kui temal mind."
Sven Nuum soovitab, et tuleb rääkida just selles võtmes, milline on kasu kliendile. Suhtlemisoskus kontaktide loomiseks on sellepärast väga vajalik.
Suurim õppetund
Kui Katrin Hinrikus uurib, mida Sveni kümneaastane ettevõtluskogemus kõige rohkem on õpetanud, siis vastab ta, et see on teinud temast inimese, kelleks ta tahtis saada: "ettevõtlus annab sulle pidevalt uusi väljakutseid, põnevust on loovust, inimestega suhtlemist. See on rikastav kogemus. Sinu ettevõtte areneb nii kaugele või nii kiiresti, kui kiiresti arened sina ise."
Veel soovitab ta alustavale ettevõtjale: sul on vaja olla tervislik, on vaja olla hea energiaga, trenni teha. Trenn näiteks teebki mentaalselt tugevamaks ja ka näiteks külm dušš või jääaugus ujumine, nagu üks Sveni sõber teeb: "soovitan võtta see 20 minutit või pool tundi päevast, sest sul on vaja seda oma aega. Mulle meeldib jalutada, see on ka enda eest hoolitsemine. On vaja natuke aega, et tekiksid mingisugused seosed."
Kui keegi soovib nüüd Sveniga ühendust võtta, siis soovitab ta seda teha näiteks Instagramis, kus ta on alati olemas. Kui tekib huvi kursuste vastu on, siis leiab vajaliku info aadressilt svennuum.ee. Ettevõtlusega alustamise meistriklassis saab viie koolituspäevaga selgeks äriidee leidmise, turunduse, copywriting´u, veebilehe tegemise, ärieesmärgid ja palju muud vajalikku oma äriga alustamiseks.