7 min lugemine

7 soovitust väikeettevõtjale kuidas muutustega kohaneda

Mari Arnover
24. märts 2020

Maailm on pööratud pea peale ja segadust on palju, kuid hea uudis on see, et leidub siiski üks asi, mis ei muutu – inimeste vajadused. Mida paremini inimest (kliente) kuulame ja mõistame, seda paremini kriisi üle elame. Siin on seitse lühikest soovitust näidetega, mida hetkel teha.

Vajadused ajas ei muutu

Ameerika psühholoog Abraham H. Maslow pani kokku inimvajaduste hierarhia ehk niinimetatud Maslowi vajaduste püramiidi, mis kehtib nii täna kui homme, sest meisse programmeeritud vajadused on muutumatud – meil on ka homme nälg, janu, armastus-, kuuluvus-, tunnustusvajadus jms.

Ajas muutuvad harjumused ehk KUIDAS me neid vajadusi rahuldame. Näiteks meie vanavanemad sõid seda, mis ise kasvas, meil aga on täna võimalik tellida toidukuller ukseni ja valida enneolematult laiast valikust omale toidukraami – kõhtu tuleb täita igal ajal.

Harjumused kujundavad omakorda trende. Veel 10 aastat tagasi ei oleks suurem osa eestlastest olnud valmis toidukullerit nii lihtsalt tellima – polnud harjumust, tundus keeruline ja kallis. Täna võtame e-poest tellimist juba elu loomuliku osana, tellides nii riideid, toitu kui kõike muud.

Seega kõik, mis meie ümber elu muudab, muudab ka sinu äri – nii tehnloogia areng kui raskemad ajad.

7 soovitust, kuidas muutustega kohaneda 

1. Ära karda muutusi ja ole paindlik

Elu on muutuste jada. Kõige rohkem aitab sind hetkel mõtteviisi muutus, sest maailm, mis pole enam endine, vajab ka uut lähenemist. Sinult ettevõtjana nõuab see olukord julgust näha muutustes võimalusi, mitte ainult kaotusi.

Kuidas seda teha? Märka, mis sinu ümber muutub ja millest ise puudust tunned, järelikult võivad nii tunda ka teised. Siit saavad alguse uued äriideed teenuste ja ettevõtetena.

Näide: Bolt sai aru, et e-toidupoed ei suuda enam kiirelt kaupa kohale tarnida ja laiendas oma äri lisaks söögikohtadele ka poest koju viidavale toidule. Loe lähemalt siit.

2. Arenda brändi ja ärimudelit

Bränd on inimeste kokkupuude sinu kaubamärgiga ükskõik mis kanalit pidi – kas kodulehe, sotsiaalmeedia, artikli, kõne kaudu. Bränding vastab küsimustele kellele, mida, kuidas ja miks sa teed? Hea aeg on praegu üle vaadata, kui hästi vastab täna kõik reaalsusele.

Kas midagi on üleliigset, mis teenib kahjumit? Teenus on kliendi jaoks liiga segane? Puudub fookus? Kui tead oma positsiooni turul, eristuvust, tugevusi ja nõrkusi, on palju kindlam edasi liikuda.

Näide: Saaremaa ettevõtjad on koondunud kõik ühe katuse alla Ehtne Saaremaa, kuid kümneaastase tegevuse jooksul oli kaduma läinud fookus ja eesmärk nii ettevõtjate kui tarbijate jaoks, mis selgus uuringust 2018. aastal. Loe lähemalt siit.

3. Kuula kliente

Mõned kliendid annavad meile vahel otsest tagasisidet, mis häirib, aga headel aegadel me tihti ei kuula seda: “Ah, tarbija on rumal ja ei oska etiketilt infot välja lugeda,” on kerge enda kaitseks tulema. Kas aga tarbija ikka on nii rumal või on tal tegelikult tihedas konkurentsis suur valikuvabadus vahetada sind kiirelt välja, kui leiab tootest näiteks E621 (maitsetugevdaja)? Täna on tarbija teadlikum, nõudlikum ja otsusekindlam kui iial varem. Kuulates võidate mõlemad.

Näide: Pagari Liisu oli pereettevõttena turul olnud 28 aastat. Valdkonnas sees olles hakkas fookus tuhmuma ning käive langema. Võeti ette kliendiuuring. Loe lähemalt siit.

4. Selgita välja vajadused

Millised on need inimlikud vajadused, mida sina oma äriga aitad lahendada? Kui headel aegadel olid rohkem hinnas Maslowi püramiidi ülemised vajadused, siis rasketel aegadel tegeletakse just alumiste tasanditega – kuidas ellu jääda, kuidas mitte nälga tunda, kuidas säilitada kodu, tervis ja töö.

Kas sinu pakutav on vajalik ka majanduslanguses või tuleks kohandada, juurde luua uusi teenuseid ja tooteid?

Näide: Aiamajade tellijad tahavad täita pikaajalist unistust, aga kohtavad teekonnal mitmeid takistusi. Loe lähemalt siit.

5. Arvesta harjumustega

Kuidas oli tarbija harjunud sinu teenust-toodet enne eriolukorda tarbima? Mis muutus eriolukorras? Kas klientideni jõudmine muutus?

Kui nemad ei saa enam liikuda, siis äkki saad sina jõuda teist teed pidi nendeni? Harjumustest kujunevad aja jooksul trendid. Kui inimesed märkvad, et kodus töötada ongi efektiivsem, perega koos väljas olla on mõnus, siis jäävad need harjumused pikemaks ning vajavad ideid, kuidas lahendada ära tekkivaid uusi vajadusi, näiteks mida väljas teha, kuhu minna jms.

Näide 1: Veebimajutus.ee pakub eriolukorras kiiret lahendust, kuidas üles panna e-pood. Loe lähemalt siit. 

Näide 2: Kui on soov minna uuele turule, tuleb tunda selle turu tarbijat ja eripärasid. Kaardistasime kolme toote jaoks kolm valdkonda:


6. Koostöö

Headel aegadel kogesin tihti ettevõtetes vastuseisu koostööle. “Ah, mis, ma saan ise ka hakkama.”

Koostöös sünnivad aga väikesed imed, mille peale ise ei tulegi ja võidavad kõik. Ka kulude kokkuhoius ning emotsiooni pakkumises. Tarbijale läheb korda kui tema mure või vajadus lahendatakse lihtsalt JA toreda emotsiooniga. Selleks mõtle, kellega sul on sama sihtrühm? Kellega on samad väärtused? Milliseid teenuseid-tooteid pakutakse sinu piirkonnas ja kuidas neid ühildada? Kuidas te saaksite teha koostööd?

Näide: Värska vesi soovis muuta toote välimust (rebränding), aga sai klientidelt ka lisaks tootele tagasideks, et Värska maine asukohana ei ole kiita – kõik on kohapeal vanakool ning koostööd vähe. See aga mõjutab ka toote mainet ja ostuotsust. Loe lähemalt siit.

7. Heategevus

Raskeid aegu aitab üleelada hoolimine. Kes saab kuidas panustada ja siiralt tänada kohviga näiteks meedikuid, panna õlg alla tasuta kontserditega, erinevate tugiüksuste loomisel vms. See on turundus, mis loob hea mainekuvandi ning mida mäletatakse ka peale kriisi.

Näide: Lauljate tasuta e-kontserdid 

Kokkuvõtteks

Iga raske aeg meie elus annab võimaluse üle vaadata väärtused – mis on tegelikult oluline ja mis mitte? Millega me täna hästi hakkame saame, millega peaks veel vaeva nägema? Kui hästi me oma kliente päriselt tunneme ja neid mõistame? Kas meie teenused on täna neile väärtust pakkumas ja oleme konkurentsivõimelised?

Kui varem on vastamiseks aega nappinud, siis nüüd tasub see aeg võtta ja enda kasuks pöörata. Olgem terved, paindlikud, kuulakem ja hooligem!

Mari Arnover

Tekitame dialoogi ettevõtete ja nende klientide vahel, tehes kvalitatiivintervjuusid. Toome ettevõtetele tagasi värske vaate – millega eristutakse, mida nende kliendid väärtustavad, mis kliente häirib, mis meeldib, millised on harjumused ja vajadused. Eesmärgiga arendada uusi tooteid ja teenuseid. Jälgime trende, tekitame seoseid ja pakume lahendusi äriarenduseks.

Kasutajad kes lugesid seda artiklit lugesid ka neid

Mis on LinkedIn ja kuidas seda kasutada?
Ettevõtlusekspert: iga geniaalne äriidee on lihtne
Veebipood äri sotsiaalmeedia rahaasjad
Kuidas veebis raha teenida: loe, millega tuleks alustada!
Äriidee – idee otsingutest rahastamiseni
Kliendi lugu: Meemeistrite e-pood sai üleöö iluasjast oluliseks müügikohaks
Veebimajutus on Facebookis. Sina oled kah.
Saame sõpradeks? Meil on Sulle palju rääkida, küllap Sul meilegi. Teeme ära?
fox-head fox-head
Ka veebis tuleb targalt tegutseda. Eriti veebis!
Veebimajutuse 25 000 klienti rääkisid ja meie kuulasime - oleme teie vajaduste ning tagasiside põhjal loonud blogi, milleta ei saa hakkama ükski edukas e-ärimees. Eesti tippkirjutajad toovad Sinuni värskeimad nipid, uudised ja nõuanded. Ükski trend ei jää saladuseks ning väljakutse ületamatuks!
Klienditeenindus
Lisasime diili sinu ostukorvi, said ikka mega hea diili!

Vali paketi periood

1 kuu põhine arveldus

Kuus 9.90

Kokku 9.90

3 kuu põhine arveldus

Kuus 9.90

Kokku 29.70

6 kuu põhine arveldus

Kuus 9.90

Kokku 59.41

1 aasta põhine arveldus

Säästad 20% ehk -19.80

Kuus 8.25

Kokku 99.02

1 aasta
0.00
2 aastat
0.00
3 aastat
0.00
4 aastat
0.00
5 aastat
0.00
6 aastat
0.00
7 aastat
0.00
8 aastat
0.00
9 aastat
0.00
10 aastat
0.00